زمینه و هدف: نوجوانی دوره ای مهم از زندگی است که سبک زندگی در آن شکل گرفته و تثبیت می شود، از طرفی عملکرد نوجوانان در زمینه مصرف میوه و سبزیجات در سطح مطلوبی نیست. این پژوهش با هدف تعیین پیش بینی کننده های مصرف میوه و سبزیجات در دانش آموزان دختر دبیرستانی بر اساس مدل پرسید انجام شد.
مواد و روش ها:در این پژوهش مقطعی، 400 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قوچان به روش نمونه گیری دو مرحله ای انتخاب شدند و داده ها از طریق پرسشنامه خودایفای روا و پایا که مبتنی بر مدل پرسید تنظیم شده بود، جمع آوری گردید. برای تفسیر داده ها از نرم افزار آماریSPSS18 و روش های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، تعداد و درصد) و تحلیلی(آنالیز رگرسیون خطی، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه) استفاده شد.
یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان 076/1±11/16سال بود. عوامل تقویت کننده(β=0.282 P<0.0001)، قادر کننده(β=0.207 P<0.0001) و آگاهی(β=0.117 P<0.0001) پیشگویی کننده عملکرد مصرف میوه و سبزیجات هستند. میانگین نمره آگاهی دانش آموزان16.08±13/70،میانگین نمره نگرش 11.14±73/77،میانگین نمره عوامل قادر کننده 18.02±93/50،میانگین نمره عوامل تقویت کننده15.42±75/72 و میانگین نمره عملکرد15.66±66/61 بود. بین تمام سازه های مدل پرسید با یکدیگر و همچنین با عملکرد همبستگی مستقیم و معنی دار وجود دارد.
نتیجه گیری: به ترتیب عوامل تقویت کننده، قادر کننده و آگاهی مهمترین پیشگویی کننده عملکرد مصرف میوه و سبزیجات هستند. وضعیت آگاهی، نگرش و عوامل تقویت کننده در سطح مطلوبی بود.وضعیت عوامل قادرکننده و عملکرد در سطح متوسط بود. با توجه به همبستگی مستقیم بین سازه های مدل پرسید و عملکرد دانش آموزان، پیشنهاد می شود مداخلات مقتضی به ویژه مداخلات آموزشی با تأکید بر سازه های مدل پرسید و به ویژه عوامل تقویت کننده به منظور ارتقاء عملکرد مصرف میوه و سبزیجات صورت گیرد.
Heshmati H, Behnampour N, Homaei E, Khajavi S. Predictors of fruit and vegetable consumption among female high school students based on PRECEDE model. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 1 (4) :5-14 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-102-fa.html
حشمتی هاشم، بهنام پور ناصر، همایی الهام، خواجوی سمانه. پیش بینی کننده های مصرف میوه و سبزیجات در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر قوچان بر اساس مدل پرسید . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (4) :5-14