زمینه و هدف: خوشبینی، تمایل به انتخاب امیدوارانهترین دیدگاه است و به یک آمادگی عاطفی و شناختی در خصوص اینکه چیزهای خوب در زندگی مهمتر از چیزهای بد است اشاره دارد. از طرفی دیگر، کفایت اجتماعی یکی از سازههای اصلی بهداشت روان است و بهعنوان توانایی افراد برای عمل به شیوه سازگارانه متناسب با سن و توانایی شناختی تعریف میشود. توسعه کفایت اجتماعی بهعنوان یکی از بهترین پیشبینیکنندههای رفتاری، موفقیت علمی و اجتماعی، مشکلات عاطفی و رفتاری در زمان حال و آینده فرد در نظر گرفته میشود. هدف مطالعه تعیین تأثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش-آموزان پسر مدارس دبیرستان شهر شیراز بوده است.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی با نمونه 240 نفری و گروه مداخله و کنترل انجام شد. محتوای آموزشی طی دو جلسه ارائه گردید و از روشهای بحث گروهی و پرسش و پاسخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر جمعآوری شد و توسط نرمافزار SPSS19 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تمام عاملهای کفایت اجتماعی شامل مهارت رفتاری (09/31±35/189)، آمایه انگیزش و انتظارات (94/8±06/33)، مهارت شناختی (83/3±65/15) و مهارت هیجانی (78/3±58/16) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معناداری پیداکرده بودند (001/0 >p).
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تأثیر فیلم آموزشی خوشبینی بر عاملهای کفایت اجتماعی بودند با توجه به مشکلاتی زیادی که دانشآموزان در این سن با آن مواجه هستند، آموزش خوشبینی از طریق عاملهای کفایت اجتماعی بر جنبههای مختلف زندگی آنها میتواند مؤثر باشد و روابط بین فردی و اجتماعی آنها را تقویت کند.
Jafari Baghkheirati A, ghahramani L, keshavarzi S, Kaveh M H. The Effect of Optimism Training Through Educational Movies on the Students’ Social Competence. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (1) :57-64 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-116-fa.html
جعفری باغخیراتی علیرضا، قهرمانی لیلا، کشاورزی ساره، کاوه محمدحسین. تاثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش آموزان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (1) :57-64