[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: پاییز ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر مهارت های شهروندی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان: کاربرد تئوری عمل منطقی
فاطمه دارابی* ، مهری نوروزی
چکیده:   (161 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش شهروندی یکی از مهمترین و چالش زا ترین وظایف نظام های آموزشی محسوب می شود، به نحوی که در بسیاری از کشورهای جهان، این فعالیت بخش عظیمی از دغدغه های مسئولان آموزشی را تشکیل می دهد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری عمل منطقی بر مهارت های شهروندی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر اسدآباد تنظیم شد. 

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارازمایی شاهددار تصادفی می باشد، که بر روی 150 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اسداباد در سال 1400-1399 صورت گرفت. نمونه گیری به صورت خوشه ای بود و دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 75 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده مشتمل بر سه بخش، اطلاعات جمعیت شناختی، آگاهی و تئوری عمل منطقی بود. برنامه آموزشی براساس تئوری عمل منطقی اجرا شد. داده ها پیش از مداخله آموزشی و 3 ماه پس از آن جمع آوری شدند. 

یافته ها: براساس نتایج مطالعه؛ قبل از مداخله آموزشی بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری اختلاف معناداری وجود نداشت (0/05
نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه، تئوری عمل منطقی می تواند به عنوان چهارچوب نظری مناسب برای طراحی و اجرای مداخلات آموزشی در مدارس بکار رود. لذا بر در نظر گرفتن آموزش شهروندی در آموزش های رسمی مدارس و برنامه ریزی های راهبردی مسئولین بخش تعلیم و تربیت تأکید می گردد.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت های شهروندی، مداخله آموزشی، تئوری عمل منطقی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 687 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1401/1/21 | پذیرش: 1401/4/31
فهرست منابع
1. Darvish L, Jafari P, Soleimani N. Factors and requirements affecting the development of citizenship education in high schools in Tehran. New educational ideas. 2021; 17 (4): 241-65.
2. Hazeri AM, Khalili A. The Representation of Citizenship in the School-textbooks of Education Institution of Iran. Journal of Sociology of Social Institutions. 2014;1(3):131-49.
3. Fathi S, Mokhtarpour M. The Evaluation of Citizenship Skills and their Effects in promoting Social Development (Case of Study: Region 3, 7 and 14 in Tehran). Journal of Iranian Social Development Studies. 2017;9(1):87-103.
4. Estellés M, Fischman GE. Who needs global citizenship education? A review of the literature on teacher education. Journal of Teacher Education. 2021;72(2):223-36 [DOI:10.1177/0022487120920254]
5. Aghazadeh A. The principles and rules governing the process of citizenship: investigating the characteristics and changes happened in citizenship education in Japan. Educational Innovations. 2006;5(3):45-66.
6. Yemini M, Tibbitts F, Goren H. Trends and caveats: Review of literature on global citizenship education in teacher training. Teaching and Teacher Education. 2019;77(1):77-89. [DOI:10.1016/j.tate.2018.09.014]
7. Hilburn J, Maguth BM. Spatial citizenship education: Civic teachers׳ instructional priorities and approaches. The Journal of Social Studies Research. 2015;39(2):107-18. [DOI:10.1016/j.jssr.2014.07.001]
8. Millei Z. Problematizing the concepts of "citizenship" and "participation" in early years discourses: are they so empowering. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood. 2008;6(2):41-56.
9. Rapoport A. Human rights and global citizenship in social studies standards in the United States. Human Rights Education Review. 2021;4(1):111-32. [DOI:10.7577/hrer.3997]
10. Hosseini NM, Qudsi M. Citizens of Ivan read the concept of citizenship rights. Scientific Quarterly of Ilam Culture. 2014; 15 (Nos. 42 and 43): 7-26.
11. Farmehinifarahani M. Virtual Communication Citizenship Education Model: A Model for Political and Social Education. Quarterly Journal of Research in Islamic Education. 2016; 24 (31): 67-90.
12. Dusi P, Steinbach M, Messetti G. Citizenship education in multicultural society: Teachers' practices. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;69:1410-9. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.12.080]
13. Gutek GL. Philosophical and ideological perspectives on education. 1997.
14. Safari M, Nade, ourchian Gh. An analysis of the absurd curriculum in educational content. Research in curriculum planning. 2017; 14 (54): 66-74.
15. Vaziri M, Jahani Sh. Citizenship skills required by primary school students in the earthquake-stricken city of Bam.
16. Veugelers W, de Groot I. Theory and Practice of Citizenship education. Education for democratic intercultural citizenship: Brill; 2019. p. 14-41. [DOI:10.1163/9789004411944_002]
17. Dean BL. Citizenship education in Pakistani schools: Problems and possibilities. International Journal of citizenship and Teacher education. 2005;1(2):35.
18. Albanesi C, Prati G, Guarino A, Cicognani E. School Citizenship Education Through YPAR: What Works? A Mixed-Methods Study in Italy. Journal of Adolescent Research. 2021:07435584211035564. [DOI:10.1177/07435584211035564]
19. Gürkan B, DOĞANAY A. Factors affecting citizenship education according to perceptions and experiences of secondary-school teachers. Turkish Journal of Education. 2020;9(2):106-33. [DOI:10.19128/turje.592720]
20. KH. R. Epidemiology of high-risk behaviors among Tehran adolescent girls and boys. Social Welfare. 2015;15(57):31-55.
21. LeBlanc CJ. Characteristics shaping college student organizational citizenship behavior. American Journal of Business Education (AJBE). 2014;7(2):99-108. [DOI:10.19030/ajbe.v7i2.8468]
22. Wattanawongwan S, Ganz JB, Hong ER, Dunn C, Yllades V, Pierson LM, et al. Interventions for Improving Social-Communication Skills for Adolescents and Adults with ASD: a Meta-analysis. Review Journal of Autism and Developmental Disorders. 2022:1-15. [DOI:10.1007/s40489-021-00300-8]
23. Amini M, Nouri A, Samavatyan H, Soltanolkottabi M. The Effect of communication skills training on organizational citizenship behavior (OCB) of nurses. Iranian Journal of Medical Education. 2013;12(10):796-804.
24. Kaveh MH , Darabi F , Nazari M , Tabatabaei HR, Sharifirad Gh. Citizenship in Schools: A Descriptive Study Based on the Theory of Reasoned Action. Journal of Health System Research. 2012; 8(5):857-865.
25. darabi f, yaseri m, Kaveh MH, Maheri M. The Effect of Citizenship Education Program Based on Theory of Planned Behavior on High School Female Students in Iran: A Randomized Controlled trial. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2018;6(4):429-37. [DOI:10.30699/acadpub.ijhehp.6.4.429]
26. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health behavior and health education: theory, research, and practice: John Wiley & Sons; 2008.
27. Sharma M, Romas J. Theoretical foundations of health education and health promotion Sudbury. Jones and Bartlett Publishers.2021: 306p
28. Kaveh MH, Darabi F, Nazari M, Tabatabaee HR. Effects of Citizenship Education on Knowledge, Attitude, Subjective Norm and Behavioral Intention of High School Girls in Shiraz, Southern Iran. J Health Sci Surveillance Sys July 2013; 1(1): 6-13.
29. Montani F, Dagenais-Desmarais V. Unravelling the relationship between role overload and organizational citizenship behaviour: A test of mediating and moderating effects. European Management Journal. 2018;36(6):757-68. [DOI:10.1016/j.emj.2018.03.001]
30. Khani-Jeihooni A, Razavi M, Kashfi M, Ansari M, Gholami T. Effect of educational intervention based on the theory of planned behavior on preventing water pipe smoking in secondary school students. Journal of Education and Community Health. 2020;7(1):13-21. [DOI:10.29252/jech.7.1.13]
31. Sadeghi R, Khanjani N. Impact of educational intervention based on theory of planned behavior (TPB) on the AIDS-preventive behavior among health volunteers. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;3(1):23-31.
32. Coopmans M, Ten Dam G, Dijkstra AB, Van der Veen I. Towards a comprehensive school effectiveness model of citizenship education: An empirical analysis of secondary schools in the Netherlands. Social Sciences. 2020;9(9):157. [DOI:10.3390/socsci9090157]
33. Al-Sabeelah A, Alraggad FE, Abou-Ameerh OA. The Dimensions of the Citizenship Concept Among the Jordanian University Students. International Education Studies. 2015;8(8):87-102. [DOI:10.5539/ies.v8n8p87]
34. Barati M, Alahverdipour H, Moeini B, FarhadiNasab A, Mahjoub H, Jalilian F. Application of rational practice theory in the prevention of ecstasy abuse in students. Journal of Addiction Research. 2009; 3 (10): 77-96.
35. Harb A, Khliefat A, Alzghoul YA, Fowler D, Sarhan N, Eyoun K. Cultural exploration as an antecedent of students' intention to attend university events: an extension of the theory of reasoned action. Journal of Marketing for Higher Education. 2021:1-23. [DOI:10.1080/08841241.2021.1958125]
36. Ellis JM, Helaire LJ. A Theory of Reasoned Action Approach to Examining Academic Help-Seeking Behaviors Among Adolescents in a College Readiness Program. The Urban Review. 2021;53(1):164-91. [DOI:10.1007/s11256-020-00549-z]
37. Jeihooni AK, Khiyali Z, Faghih F, Harsini PA, Rahbar M. The effect of educational program based on the extended theory of reasoned action on self-care behaviors in women with type 2 diabetes. Indian Journal of Endocrinology and Metabolism. 2019;23(6):609. [DOI:10.4103/ijem.IJEM_439_19] [PMID] [PMCID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ASAUMS.REC.1399.007


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4457