[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 311-303 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر میزان انجام بازی‌های رایانه‌ای نوجوانان
علی وفایی نجار ، مریم مسیح آبادی ، مهدی مشکی ، حسین ابراهیمی پور ، هادی طهرانی ، حبیب اله اسماعیلی ، میترا دوگونچی*
چکیده:   (11359 مشاهده)

زمینه و هدف: مهم‌ترین تأثیر روانی- اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای وابستگی به آن‌هاست که نه‌تنها منجر به مشکلات مالی می‌شود بلکه می‌تواند منجر به، به وجود آمدن مشکلاتی در مدرسه و ارتباطات اجتماعی با افراد دیگر در زندگی شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر میزان انجام بازی‌های رایانه ای در نوجوانان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بود؛ که 300 نفر از نوجوانان مراجعه‌کننده به کلوپ‌های بازی، که در مرحله اول مطالعه وابسته به بازی رایانه‌ای تشخیص داده‌شده بودند، به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده-های پرسشنامه‌ محقق‌ساخته منطبق با سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و پرسشنامه وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای در نوجوانان بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی، رگرسیون، من‌ویتنی، کای‌اسکوئر دو در سطح معناداری 05/0 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: میانه سنی شرکت‌کنندگان 15 سال بود. نتایج رگرسیون نشان داد که سازه‌های کنترل رفتاری درک‌شده  و نگرش   پیشگویی‌کننده وابستگی به بازی و قصد استفاده کردن از بازی بودند. در بین متغیرهای جمعیت‌شناختی، متغیرهای سن، نوع مراجعه به کلوپ‌های بازی، میزان ساعات استفاده از بازی در طول هفته و زمان مراجعه به کلوپ‌های بازی، 96% واریانس وابستگی به بازی‌های رایانه ای را در جمعیت هدف پیشگویی می‌کردند.
نتیجه‌گیری: نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند بخش عمده میزان بازی‌های رایانه‌ای را پیشگویی نماید. نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌کند که استفاده از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده با تمرکز بر روی نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده در مداخلات آموزشی می‌تواند نتایج مؤثری به همراه داشته باشد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای، نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، نوجوان، کاشمر.
متن کامل [PDF 488 kb]   |   متن کامل (HTML)   (6204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/9/10 | پذیرش: 1393/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafaeenajar A, Masihabadi M, Moshki M, Ebrahimipour H, Tehrani H, Esmaily H et al . Determining the Theory of Planned Behavior’s Predictive Power on Adolescents’ Dependence on Computer Games . Iran J Health Educ Health Promot 2015; 2 (4) :303-311
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-223-fa.html

وفایی نجار علی، مسیح آبادی مریم، مشکی مهدی، ابراهیمی پور حسین، طهرانی هادی، اسماعیلی حبیب اله و همکاران.. تعیین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر میزان انجام بازی‌های رایانه‌ای نوجوانان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (4) :303-311

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-223-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645