[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 41-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی بسته آموزش مجازی توانمندی علمی پرستاران در مقابله با بحران کووید- 19
علی اصغر پیربداقی ، علی رحمانی ، عباس عبادی ، مرتضی خاقانی زاده*
چکیده:   (1021 مشاهده)
زمینه وهدف:پرستاران نقش بسیار حیاتی در مقابله با بحران کووید 19، ایفا می کنند، با توجه به این که بالا بودن دانش و توانمندی پرستاران در مقابله با این بحران موجب تسریع در روند بهبودی بیماران و ارتقاء سطح سلامت جامعه می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف، تعیین اثر بخشی بسته آموزش مجازی در ارتقای توانمندی علمی پرستاران انجام شد.

مواد و روش ها: مطالعه شامل دوفاز توصیفی-مقطعی و  نیمه تجربی بوده  و جامعه شامل 256 پرستار بود که در بهار 1401 در یکی از بیمارستان های منتخب شهر تهران انجام شد. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و آزمون چهار گزینه ای محقق ساخته بود. بسته آموزشی مجازی با اهداف آشنایی پرستاران با بیماری کووید 19، روش های پیشگیری، تشخیصی، درمانی و مراقبت های پرستاری و آموزش حین ترخیص در قالب فایل های آموزشی چند رسانه ای تهیه شد.63 پرستاری که نمره آن‌ها پایین‌تر از میانگین جامعه بود، به روش تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه 32 نفری مداخله و 31 نفری کنترل تقسیم شدند. یک ماه پس از مداخله، پس آزمون به عمل آمد و داده ها با روش آمار توصیفی تحلیلی، با استفاده از نرم افزار   spss نسخه 26 آنالیز شدند.  

یافته ها: نمرات توانمندی پرستاران، درگروه آزمون قبل از مداخله 7.96 (2/96)  و بعد از مداخله 23/96 (1/28) بود و در گروه کنترل قبل از مداخله 8/96 (2/58)  و بعد از مداخله 9/62 (2/47) بود که طبق نتایج نمرات هردو گروه قبل از مداخله با هم تفاوت معنادار آماری نداشت(169/.p=) ولی بعد از مداخله، تفاوت معنا دار بود(001/. >p)و نمره پرستارانی که از بسته آموزش مجازی استفاده کرده اند، افزایش محسوسی داشت.

نتیجه گیری: آموزش مجازی روش مناسبی برای توانمند سازی علمی پرستاران در مقابله با بحران کووید19 است. مطالعه در راستای تامین نیاز مراکز درمانی و آموزشی برای ارتقاء دانش و توانمندی پرستاران در مقابله با بحران کووید 19 انجام شد. در این مطالعه ضمن تعیین سطح توانمندی علمی پرستاران، اثربخشی آموزش مجازی  بر توانمند سازی پرستاران در این شرایط مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، پرستار، بسته یادگیری، ارزیابی
متن کامل [PDF 540 kb]   (631 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1401/4/20 | پذیرش: 1401/10/2
فهرست منابع
1. Castiglioni A. A history of medicine: Routledge; 2019. [DOI:10.4324/9780429019883]
2. Mirsalehian A, Dalvand M. History of bacterial infection diseases in Iran. Iranian Journal of Medical Microbiology. 2018;12(4):230-8. [DOI:10.30699/ijmm.12.4.230]
3. Chen N, Zhou M, Dong X, Qu J, Gong F, Han Y, et al. Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. The lancet. 2020;395(10223):507-13. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30211-7] [PMID]
4. Wang C, Horby PW, Hayden FG, Gao GF. A novel coronavirus outbreak of global health concern. The lancet. 2020;395(10223):470-3. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30185-9] [PMID]
5. World Healthcare Organization. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic.2020. Retrieved from: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
6. World Healthcare Organization. Coronavirus disease (COVID-19) situation dashboard. 2020. Retrieved from:https://experience.arcgis.com/experience/685d0ace521648f8a5beeeee1b9125cd
7. Malekshahi F, Mardani M. Abilities and limitations of crisis management in Shohadaye Ashayer and Social Security hospitals of Khorramabad in 2007. 2009.
8. Zaboli R, Sh T, Seyyedin S, Malmoon Z, Hoseini Shokuh S. Organizational vulnerability and management of clinical departments against crisis. Iranian J Crit Care Nursing. 2009;2(3):99-103.
9. Tzeng H-M, Yin C-Y. Crisis management systems: staff nurses demand more support from their supervisors. Applied nursing research. 2008;21(3):131-8. [DOI:10.1016/j.apnr.2006.08.003] [PMID]
10. Ghanefar S, Tabar A. Iran's strategy on natural disaster risk management. Geotechnical Engineering For Disaster Mitigation And Rehabilitation: (With CD-ROM): World Scientific; 2005. p. 539-42. [DOI:10.1142/9789812701602_0064]
11. Reynolds N. Overview and summary: The year of the nurse in 2020: Nurse led initiatives in policy, practice, and education. OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing. 2020;25(1). [DOI:10.3912/OJIN.Vol25No01ManOS]
12. Ghanbari V, Maddah S, Khankeh H, Karimloo M. The effect of a disaster nursing education program on nurses' preparedness for responding to probable natural disasters. Iran Journal of nursing. 2011;24(73):72-80.
13. Shi Y, Wang J, Yang Y, Wang Z, Wang G, Hashimoto K, et al. Knowledge and attitudes of medical staff in Chinese psychiatric hospitals regarding COVID-19. Brain, Behavior, & Immunity-Health. 2020;4:100064. [DOI:10.1016/j.bbih.2020.100064] [PMID] [PMCID]
14. Myers D, Wee D. Disaster mental health services: A primer for practitioners: Routledge; 2004. [DOI:10.4324/9780203646908]
15. Khorsand Chobdar M, Rahdar MA. Investigating the readiness of hospitals in Sistan and Baluchestan province in crisis of COVID-19. Journal Mil Med. 2020;22(6):553-61.
16. Shorofi SA, Jafari H, Babaei R, Darvishi-Khezri H, Moghadasifar I, Arbon P. Awareness and Preparedness of Nurses against Novel Coronavirus in Referral Centers of Mazandaran University of Medical Sciences, 2020. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2022;31(205):109-14.
17. Neely A, Lopez P. Care in the time of Covid-19. Antipode online blog, retrieved at. 2020.
18. Hospitals A. health systems face unprecedented financial pressures due to COVID-19. 2020.
19. COVID I, Murray CJ. Forecasting COVID-19 impact on hospital bed-days, ICU-days, ventilator-days and deaths by US state in the next 4 months. MedRxiv. 2020.
20. Staines A, Amalberti R, Berwick DM, Braithwaite J, Lachman P, Vincent CA. COVID-19: patient safety and quality improvement skills to deploy during the surge. Oxford University Press UK; 2021. [DOI:10.1093/intqhc/mzaa050] [PMID] [PMCID]
21. Almarzooq ZI, Lopes M, Kochar A. Virtual learning during the COVID-19 pandemic: a disruptive technology in graduate medical education. American College of Cardiology Foundation Washington DC; 2020. p. 2635-8. [DOI:10.1016/j.jacc.2020.04.015] [PMID] [PMCID]
22. Adeoye I, Adanikin A, Adanikin A. COVID-19 and E-learning: Nigeria tertiary education system experience. 2020.
23. seyf A. Measurement evaluation and educational evaluation. 7th ed. Enghelab st. Tehran. douran Publications. 2020
24. Shi Y, Wang J, Yang Y, Wang Z, Wang G, Hashimoto K, et al. Knowledge and attitudes of medical staff in Chinese psychiatric hospitals regarding COVID-19. Brain, Behavior, & Immunity-Health. 2020;4:100064. [DOI:10.1016/j.bbih.2020.100064] [PMID] [PMCID]
25. Koka PM, Sawe HR, Mbaya KR, Kilindimo SS, Mfinanga JA, Mwafongo VG, et al. Disaster preparedness and response capacity of regional hospitals in Tanzania: a descriptive cross-sectional study. BMC health services research. 2018;18(1):1-7. [DOI:10.1186/s12913-018-3609-5] [PMID] [PMCID]
26. Nabavi،T.Pourghzenin FH. Knowledge and practice of nursing students in playing the role of a nurse in the face of crisis. Qualitative research in health sciences. 2013.
27. Ambat AS, Vyas N. Assessment of preparedness against emerging infectious disease among private hospitals in a district of South India. Medical Journal Armed Forces India. 2020.
28. Adeoye IA, Adanikin AF, Adanikin A. COVID-19 and E-learning: Nigeria tertiary education system experience.
29. Khurshid Z, De Brún A, Moore G, McAuliffe E. Virtual adaptation of traditional healthcare quality improvement training in response to COVID-19: a rapid narrative review. Human resources for health. 2020;18(1):1-18. [DOI:10.1186/s12960-020-00527-2] [PMID] [PMCID]
30. Ibrahim A, Shafia A, Mohamed S. Evaluation of an online learning package developed to support the COVID-19 response of nurses working in regional and atoll hospitals in the Maldives. 2020.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.BMSU.REC.1400.144



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirbodaghi A, Rahmani A, Eebadi A, Khaghanizadeh M. Determine the effectiveness of virtual training package for nurse’s scientific empowerment against Covid-19 crisis. Iran J Health Educ Health Promot 2023; 11 (1) : 3
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2285-fa.html

پیربداقی علی اصغر، رحمانی علی، عبادی عباس، خاقانی زاده مرتضی. اثر بخشی بسته آموزش مجازی توانمندی علمی پرستاران در مقابله با بحران کووید- 19. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1402; 11 (1) :31-41

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2285-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645