[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 301-289 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل پیشگویی کننده مراحل تغییر انجام بازیهای دیجیتالی بر اساس مدل فرانظری در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر
همام الدین جوادزاده* ، مرضیه محمودی ، مهنوش رئیسی ، رحمت الله خسروان پور
چکیده:   (1143 مشاهده)
زمینه و هدف: استفاده از بازیهای دیجیتالی در میان نوجوانان شیوع بالایی دارد و می‌تواند سلامت جسم و روان آنها را به طور ناخوشایندی تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه‌ حاضر با هدف تعیین عوامل پیشگویی‌کننده مراحل تغییر انجام بازیهای دیجیتالی با استفاده از الگوی فرانظری در دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال 1399 انجام شد.  

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 703 دانش‌آموز دختر و پسر دوره دوم متوسطه مدارس شهر بوشهر صورت گرفت. نمونه‌ها به ‌صورت تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای از 6 مدرسه پسرانه و 5 مدرسه دخترانه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق ساخته مشتمل بر 5 بخش (اطلاعات جمعیت شناختی، مراحل تغییر، خودکارآمدی، موازنه تصمیم گیری و فرایندهای دهگانه تغییر)، جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 22 ویرایش و با استفاده از شاخص‌های توصیفی، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون کای‌دو و رگرسیون لجیستیک رتبه‌ای تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: خودکارآمدی، تسکین نمایشی و آزادی اجتماعی پیشگویی کننده‌های مراحل تغییر کاهش و ترک بازیهای دیجیتالی بودند. بدین معنا که دانش آموزان با خودکارآمدی بالاتر (1/054=P=0/037, OR)، شانس بیشتری برای قرارگیری در مراحل بالاتر تغییر را داشته و با افزایش یک واحد نمره تسکین نمایشی (1/09=P=0/025, OR) و آزادی اجتماعی((1/135=P<0/001, OR)، شانس افراد برای قرار گرفتن در مراحل بالای تغییر بیشتر شد.

نتیجه گیری: به نظر می‌رسد طراحی مداخلات آموزشی مبتنی بر متغیرهای خودکارآمدی و در نظر گرفتن فرایندهای تغییر تسکین نمایشی و آزادی اجتماعی که شانس افراد را برای قرارگیری در مراحل بالاتر تغییر بیشتر می‌نماید، در کاهش رفتار بازیهای دیجیتالی دانش¬آموزان خصوصا‌ پسران موثر واقع گردد.

 
واژه‌های کلیدی: الگوی فرانظری، نوجوانان، بازیهای دیجیتالی
متن کامل [PDF 524 kb]   (605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1402/1/17 | پذیرش: 1402/5/25
فهرست منابع
1. Modara F, Rezaee-Nour J, Sayehmiri N, Maleki F, Aghakhani N, Sayehmiri K, et al. Prevalence of internet addiction in Iran: A systematic review and meta-analysis. Addiction & health. 2017;9(4):243.
2. The Entertainment Software Association. Essential Facts About the Video Game Industry, 2022 [
3. National Computer Games Foundation. The most significant information about the consumption of digital games in Iran.; 2019.2022. Available from: https://direc.ircg.ir/wp-content/uploads/2020/09/PersianLandscape13990709.pdf.
4. Shaverdi T, Shaverdi SH. children, adult and mothers' view about the social impacts of computer games. Quarterly journal of cultural research. 2009;2(7):47-76.
5. Melchior M, Chollet A, Fombonne E, Surkan PJ, Dray-Spira RJAJoHP. Internet and video game use in relation to overweight in young adults. 2014;28(5):321-4. [DOI:10.4278/ajhp.121023-ARB-515] [PMID]
6. Ayenigbara IO. Gaming disorder and effects of gaming on health: An overview. Journal of addiction medicine and therapeutic science. 2017;4(1):001-3. [DOI:10.17352/2455-3484.000025]
7. Grant JE, Lust K, Chamberlain SR. Problematic smartphone use associated with greater alcohol consumption, mental health issues, poorer academic performance, and impulsivity. Journal of behavioral addictions. 2019;8(2):335-42. [DOI:10.1556/2006.8.2019.32] [PMID] [PMCID]
8. Allahverdipour H, Bazargan M, Farhadinasab A, Moeini BJBph. Correlates of video games playing among adolescents in an Islamic country. 2010;10(1):286. [DOI:10.1186/1471-2458-10-286] [PMID] [PMCID]
9. Prescott AT, Sargent JD, Hull JGJPotNAoS. Metaanalysis of the relationship between violent video game play and physical aggression over time. 2018;115(40):9882-8. [DOI:10.1073/pnas.1611617114] [PMID] [PMCID]
10. Coyne SM, Warburton WA, Essig LW, Stockdale LA. Violent video games, externalizing behavior, and prosocial behavior: A five-year longitudinal study during adolescence. Developmental psychology. 2018;54(10):1868. [DOI:10.1037/dev0000574] [PMID]
11. World Health Organization. Public health implications of excessive use of the Internet and other communication and gaming platforms 2018 [Available from: https://www.who.int/substance_abuse/activities/addictive_behaviours/en/.
12. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
13. Pujol J, Fenoll R, Forns J, Harrison BJ, Martínez-Vilavella G, Macià D, et al. Video gaming in school children: How much is enough? Annals of Neurology. 2016;80(3):424-33. [DOI:10.1002/ana.24745] [PMID]
14. farmanbar R, tavana Z, estebsari F, roushan Z. The Relationship between Playing Computer Games with Aggression among Middle School Students in the City Of Rasht in 2013. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2013;1(3):57-66.
15. Horiuchi S, Tsuda A, Kim E, HONG KS, PARK YS, Kim U. Relationships between stage of change for stress management behavior and perceived stress and coping. Japanese Psychological Research. 2010;52(4):291-7. [DOI:10.1111/j.1468-5884.2010.00444.x]
16. Keshavarz Mohammadian S, Farmanbar R, Mohtasham-Amiri Z, Atrkar Roushan Z. Factors associated with physical activity based on the stages of change model among health volunteers in Rasht. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;3(3):253-65.
17. Şenormancı O RKR, Zihni Sungur M,. Internet Addiction and Its Cognitive Behavioral Therapy. InTech. 2012:190-71. [DOI:10.5772/26265]
18. Theory picker. Transtheoretical Model (TTM) [Available from: https://www.orau.gov/hsc/theorypicker/ttm.html.
19. Indah YFK, Lasan BB, Ramli MJJKBdK. The Effectiveness of Transtheoretical Model to Reduce Compulsive Internet Use of Senior High School Students. 2018;3(1):1-13. [DOI:10.17977/um001v3i12018p001]
20. Parhoodeh Y, Khezeli M, Abbasgholizadeh N. Application of Trans-Theoretical Model in Identification of Physical Activity Behavior Determinants in University Students of Gilan Gharb. journal of health. 2015;6(3):281-90.
21. Jafari M, Shahidi S, Abedin AR. Comparing the effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy and Trans-theoretical Model on improving abstinence self-efficacy in substance dependent adolescents. Journal of Behavioral Sciences and Research. 2009;1(7):1-12.
22. Grenier S, Payette M-C, Langlois F, Vu TTM, Bherer L. Depressive symptoms are independently associated with recurrent falls in community-dwelling older adults. International psychogeriatrics. 2014;26(9):1511-9. [DOI:10.1017/S104161021400074X] [PMID]
23. Curley EE, Tung ES, Keuthen NJ. Trait anger, anger expression, and anger control in trichotillomania: Evidence for the emotion regulation model. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders. 2016;9:77-81. [DOI:10.1016/j.jocrd.2016.04.005]
24. Moodi M, Sharifzadeh G, Rakhshani F. Factors affecting physical activity behavior based on. Transtheoretical Model in the employees of Birjand universitiesin 2014. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2014;21(3):352-61.
25. Eybpoosh S, Rahnavard Z, Yavari P, Rajabi F. Effect of an educational intervention based on the transtheoretical model on vitamin intake in female adolescent. Journal of hayat. 2011;16(3):15-30.
26. Bagheri M, Roozbahani N, Shamsi M. Predictive Factors of Smoking among Adults Based on Transtheoretical Model. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;3(3):211-8.
27. Fatehi F, Mohammadi M, Karimian M, Azmoon M, Gharibi F, Shababi H. The Relationship between Job Stress and Self-Efficacy and Public Health of Nurses and Midwives in the Besat Hospital. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2015;2(3):100-11.
28. Keshavarzi N, Mahmoodi M, Javadzade H, Reisi M. Investigating the stress management status in middle-aged women in bushehr based on a transtheoretical model. Journal of Education and Community Health. 2021;8(1):21-8. [DOI:10.52547/jech.8.1.21]
29. Wang Y, Wu AMS, Lau JTF. The health belief model and number of peers with internet addiction as inter-related factors of Internet addiction among secondary school students in Hong Kong. BMC Public Health. 2016;16:272-. [DOI:10.1186/s12889-016-2947-7] [PMID] [PMCID]
30. Faust KA. Applying the transtheoretical model to problematic digital game use [Dissertation]: University of Rhode Island; 2016.
31. Morahan-Martin J. The gender gap in Internet use: Why men use the Internet more than women-a literature review. CyberPsychology & Behavior. 1998;1(1):3-10. [DOI:10.1089/cpb.1998.1.3]
32. Chou C, Hsiao M-C. Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students' case. Computers & Education. 2000;35(1):65-80. [DOI:10.1016/S0360-1315(00)00019-1]
33. Brenner V. Psychology of computer use: XLVII. Parameters of Internet use, abuse and addiction: the first 90 days of the Internet Usage Survey. Psychological reports. 1997;80(3):879-82. [DOI:10.2466/pr0.1997.80.3.879] [PMID]
34. SY K. Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior. 1998;1(3):237-44. [DOI:10.1089/cpb.1998.1.237]
35. Koh YW TC, Gan YQ. Influences of life stress, anxiety, self-efficacy and social support on social networking addiction among college students in China and the United States. J Addict Recovery. 2018;2(1009). [DOI:10.33582/2637-4528/1009]
36. İskender M, Akin A. Social self-efficacy, academic locus of control, and internet addiction. Computers & Education. 2010;54(4):1101-6. [DOI:10.1016/j.compedu.2009.10.014]
37. Panahi R, Ramezankhani A, Tavousi M, Osmani F, Niknami S. Predictors of Adoption of Smoking preventive behaviors among university students: Application of health belief model. J Educ Community Health. 2017;4(1):35-42. [DOI:10.21859/jech.4.1.35]
38. Setoudeh A, Tahmasebi R, Noroozi A. Effect of education by health volunteers on reducing water-pipe use among women in Bushehr: an application of health belief model. Journal of hayat. 2016;22(1):50-64.
39. Masoudi BD, Baghianimoghadam MH, Sharifirad G, Fallahzadeh H. Evaluation of Preventive Behaviors of Addiction Based on Health Belief Model (HBM) among Male High School Students in Boroujen, Iran. Health System Reserch. 2012;12:237-46.
40. Patten CA, Decker PA, Dornelas EA, Barbagallo J, Rock E, Offord KP, et al. Changes in readiness to quit and self-efficacy among adolescents receiving a brief office intervention for smoking cessation. Psychology, Health and Medicine. 2008;13(3):326-36. [DOI:10.1080/13548500701426703] [PMID]
41. Hyun M-H, Park J, Ju H. Effects of the Transtheoretical Model-based intervention in game-addicted adolescents. Korean Journal of Youth Studies. 2011;18(6):227-46.
42. Safari M, Shojaei-Zadeh D, Ghofranipour F, Heydarnia A, Pakpur A. Theories, models and methods of health education and health promotion. Tehran: Asaresobhan. 2009:117-21.
43. Aveyard P, Sherratt E, Almond J, Lawrence T, Lancashire R, Griffin C, et al. The change-in-stage and updated smoking status results from a cluster-randomized trial of smoking prevention and cessation using the transtheoretical model among British adolescents. Preventive medicine. 2001;33(4):313-24. [DOI:10.1006/pmed.2001.0889] [PMID]
44. Yasin SM, Retneswari M, Moy FM, Taib KM, Isahak M, Koh D. Testing the transtheoretical model in predicting smoking relapse among Malaysian adult smokers receiving assistance in quitting. Asian Pacific journal of cancer prevention : APJCP. 2013;14(4):2317-23. [DOI:10.7314/APJCP.2013.14.4.2317] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.BPUMS.REC.1398.101



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadzade H, Mahmoodi M, Reisi M, Khsoiravanpour R. Factors predicting the stages of change in digital games based on the Transtheoretical model among high school students in Bushehr district, south of Iran. Iran J Health Educ Health Promot 2023; 11 (3) :289-301
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2321-fa.html

جوادزاده همام الدین، محمودی مرضیه، رئیسی مهنوش، خسروان پور رحمت الله. بررسی عوامل پیشگویی کننده مراحل تغییر انجام بازیهای دیجیتالی بر اساس مدل فرانظری در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1402; 11 (3) :289-301

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2321-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660