[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: پاییز ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرایند اتخاذ احتیاط در آزمون غربالگری اچ آی وی در دانشجویان پرستاری
طاهره کمالی خواه ، اعظم سادات رضوی ، رضا شهرآبادی ، محمد حسن رخشانی ، حمید جوینی ، معصومه هاشمیان ، فریبا شهرکی ثانوی* ، علی مهری
چکیده:   (95 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری ایدز یک معضل بهداشت عمومی می‌باشد که برای پیشگیری آن انجام آزمون غربالگری پیشنهاد می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرایند اتخاذ احتیاط جهت انجام آزمون غربالگری HIV  انجام شد.

مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه‌تجربی بر روی ۱۲۰ نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم رشته‌ی پرستاری شهر سبزوار سال ۲۰۱۹ با روش نمونه‌گیری تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته با روایی و پایایی مناسب شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و سازه‌های مدل فرایند اتخاذ احتیاط بود. جمع‌آوری اطلاعات قبل، دو هفته و دو ماه بعد از مداخله در گروه‌های مداخله و کنترل انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss۱۹ و آزمون‌های کای‌دو، تی‌مستقل، GEE و رگرسیون خطی چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: در مطالعه‌ی حاضر ۲۱/۷، ۳۵، ۲۸/۳، و ۱۵ درصد دانشجویان به‌ترتیب در مرحله‌ی۲، ۳، ۴و ۵ بودند. بعد از مداخله ۵۵ درصد از افراد در گروه مداخله به مرحله‌ی ۶ (انجام رفتار) پیشرفت نمودند. مداخله‌ی آموزشی، ۴% آگاهی، ۶% حساسیت، ۱۶% منافع درک‌شده و خودکارآمدی را افزایش داد. همچنین رفتار گروه مداخله را نسبت به کنترل بیش از ۳ برابر بهبود بخشید(۰/۰۲۸=p).

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاکی از آن بود که مداخله‌ی آموزشی به دانشجویان علی‌رغم این‌که در مراحل مختلف مدل جای گرفته بودند شانس اینکه به مرحله نزدیک‌تر به انجام رفتار قرار بگیرند را افزایش داد. بنابراین طراحی مداخلات آموزشی در پیشبرد گروه هدف از مراحل عدم درگیری یا تصمیم‌گیری برای انجام آزمایش به سمت انجام آزمایش اچ‌آی‌وی پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آزمون غربالگری اچ آی وی، مدل فرایند اتخاذ احتیاط، دانشجویان پرستاری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1402/12/16 | پذیرش: 1403/4/30
فهرست منابع
1. Macounová P, Tomášková H, Šnajdrová A, Stanovská M, Polochová M, Tomášek I, et al. Education of Adolescents in the Prevention of HIV/AIDS in the Czech Republic. International journal of environmental research and public health. 2021;18(11):6148. [DOI:10.3390/ijerph18116148] [PMID] []
2. Ghys PD, Williams BG, Over M, Hallett TB, Godfrey-Faussett P. Epidemiological metrics and benchmarks for a transition in the HIV epidemic. PLoS medicine. 2018;15(10):e1002678. [DOI:10.1371/journal.pmed.1002678] [PMID] []
3. Obeagu EI, Alum EU, Obeagu GU. Factors associated with prevalence of HIV among youths: a review of Africa perspective. Madonna University journal of Medicine and Health Sciences ISSN: 2814-3035. 2023 Jan 16;3(1):13-8.
4. SeyedAlinaghi S, Taj L, Mazaheri-Tehrani E, Ahsani-Nasab S, Abedinzadeh N, McFarland W, et al. HIV in Iran: onset, responses, and future directions. AIDS. 2021;35(4):529-42. [DOI:10.1097/QAD.0000000000002757] [PMID] []
5. Jackson-Best F ENSaiasrosraHA, mental illness, and physical disability. BMC Public Health. 2018 Jul 27;18(1):919. [DOI:10.1186/s12889-018-5861-3] [PMID] []
6. Khosravani Poor H, Najafi L, Davar Panah MA. The Mediating Role of Demographic Variables in the Relationship Between High-Risk Behaviors and HIV/AIDS in the Referrals to Behavioral Disease Counseling Centers of Shiraz University of Medical Sciences in 2020: A Descriptive Study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2022;21(8):835-52. [DOI:10.52547/jrums.21.8.835]
7. King KC, Strony R. Needlestick. 2023 May 1. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan–. PMID: 29630199. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK493147/
8. Maftoon F sM, Naghizadeh Moghari F. Self-care in health system: Prevention and management dimensions. Payesh. 2018; 17 (4) :361-370 .URL: http://payeshjournal.ir/article-1-31-en.htm.
9. Ong JJ CK, Quinn C, Tang MJ, Huynh T, Jamil MS, Baggaley R, Johnson C. Risk-Based Screening Tools to Optimise HIV Testing Services: a Systematic Review. Curr HIV/AIDS Rep. 2022 Apr;19(2):154-165. [DOI:10.1007/s11904-022-00601-5] [PMID] []
10. Moeini B, Hazavehei SMM, Bashirian S, Soltanian A, Mousali AA, Kafami V. Effect of educational program to encourage safe sexual behaviors among addicted men refered to substance abuse treatment centers in Hamadan, Western Iran: applying the theory of planned behavior. Journal of Education and Community Health. 2014;1(1):1-10. https://doi.org/10.20286/jech-01011 [DOI:10.34172/jech.2022.1]
11. Karimi M GFA, Heydarnia A R. The Effect Of Health Education Based On Health Belief Model On Preventive Actions Of Aids On Addict In Zarandieh. Journal Of Guilan University Of Medical Sciences Summer 2009 , Volume 18 , Number 70; Page(S) 64 To 73.
12. Ghaffari M, Niknami S, Kazemnejad A, Mirzae E, Ghofranipour F. Designing and validating 10 conceptual scales to prevent HIV among adolescents. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences. 2007;11(1).
13. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health behavior: Theory, research, and practice: John Wiley & Sons; 2015.
14. Meunier É SK, Sundelson AE, Schrimshaw EW. Stages of Adoption of "Treatment as Prevention" Among HIV-Negative Men Who Have Sex with Men Who Engage in Exchange Sex. AIDS Patient Care STDS. 2020 Sep;34(9):380-391. [DOI:10.1089/apc.2020.0062] [PMID] []
15. Glanz K RBK, Viswanath K. Behaviour and Health Education: Theory Research and Practice. SanFrancisco: Jossey-Bass press; 2008 page of 195-230.
16. Patel RR CK, Chan PA. Undetectable equals untransmittable: A game changer for HIV prevention. Clin Chem 2020;66:406-407. [DOI:10.1093/clinchem/hvz010] [PMID]
17. MasoudI GR, KhasheIVaRnamkhastI F., AnsaRImogadam A.R., Sahn - aVazI M., BazI M.PRedICatIon of ComplIanCe to StandaRd PReCautIons among NuRses In EduCatIonal HospItals In Zahedan Based on Health BelIef Model.IRan J Health Edu C Health P Romot. SpRIng 2016;4(1):74-81. [DOI:10.18869/acadpub.ihepsaj.4.1.74]
18. Meunier É, Siegel, K., Sundelson, A. E., & Schrimshaw, E. W. (2020). Stages of Adoption of "Treatment as Prevention" Among HIV-Negative Men Who Have Sex with Men Who Engage in Exchange Sex. AIDS patient care and STDs, 34(9), 380-391. [DOI:10.1089/apc.2020.0062] [PMID] []
19. Barnard M GP, Perryman ML,Wolff LA (2017) Human papillomavirus (HPV), vaccine knowledge a, and uptake in college students: Implications from the Precaution Adoption Process Model. PLoS ONE 12(8):e0182266. [DOI:10.1371/journal.pone.0182266] [PMID] []
20. Asefa A MG, Qanche Q, Wondimu W, Nigussie T, Bogale B, Birhanu F, Asaye Z, Mohammed N, Yosef T. Does the perception of HIV risk among Female sex workers affect HIV prevention behavior? application of the Health Belief Model (HBM). BMC Public Health. 2022 Aug 30;22(1):1646. [DOI:10.1186/s12889-022-14046-3] [PMID] []
21. Njau B MG, Jeremiah D, Mushi D. Correlates of Sexual Risky Behaviours, HIV Testing, and HIV Testing Intention among Sexually Active Youths in Northern Tanzania. East Afr Health Res J. 2021;5(2):151-158. [DOI:10.24248/eahrj.v5i2.666] [PMID] []
22. Khazaeian S, Navidian A, Sanavi FS, Hadipoor L. Investigating the effect of education on man immunodeficiency virus/acquired immune deficiency syndrome preventive behaviors in vulnerable women living in peripheral neighborhoods: Applications of the health belief model. Journal of Education and Health Promotion. 2020;9. [DOI:10.4103/jehp.jehp_325_20] [PMID] []
23. PMID: 36011149; PMCID: PMC9407742. LJAFAwtB-CSoCCSHBAdh.
24. Latifi A M-KE, Shojaeizadeh D, Nedjat S, Mehri A, Garmaroudi G. Theory-based interventions in STIs/HIV Prevention: A systematic review of the literature in Iran. Med J Islam Repub Iran. 2017 Dec 26;31:131. [DOI:10.14196/mjiri.31.131] [PMID] []
25. Jadga Kh ZI, Alizadeh-Siuki H, H I. The Effect of Education Based on Health Belief Model on Promoting Self-care Behaviors of Pulmonary Tuberculosis Patients. Quarterly Journal of Health Education and Health Promotion of Iran. 2014;2(2):143-52.[Persian].
26. Hosseini Z NP, Mohseni S, Aghamolaei T, Dadipoor S. The effect of a theory-based educational program on southern Iranian prisoners' HIV preventive behaviors: a quasi-experimental research. BMC Public Health. 2022 Jul 14;22(1):1342. [DOI:10.1186/s12889-022-13763-z] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MEDSAB.REC.1397.043


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660