[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 13، شماره 1 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 368-351 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل چند نظریه‌ای بر رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19 در دانشجویان شهر یزد
سید سعید مظلومی محمود آباد ، نوشین یوشنی ، مهدیه خالقی موری* ، محمد علی مروتی شریف آباد ، محمد شریف یزدی ، فریماه شمسی
چکیده:   (467 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید- ۱۹ به‌ویژه در دانشجویان، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل چند نظریه‌ای بر رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-۱۹ در دانشجویان شهر یزد انجام شده است.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه‌ی مداخله‌ای است که بر روی دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه‌های شهر یزد در سال ۱۴۰۰ انجام شد. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای گروه مداخله (۵۰ نفر) و کنترل (۵۰ نفر) انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز به‌وسیله‌ی پرسشنامه‌هایی که توسط تیم تحقیق پایایی و روایی آن سنجیده شده بود، قبل و ۱ ماه بعد از اجرای مداخله جمع‌آوری شد. هم‌چنین سطح معناداری ۵ % در نظر گرفته شد. تحلیل‌ها با نرم‌افزار SPSS ۱۸ انجام شد.

یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان ، ۱/۷۷±۲۰/۹۱ بوده است. و اکثر آن‌ها زن (۷۱%) بودند. میانگین نمره‌ها در حیطه‌ی تحول عاطفی و تغییر در محیط اجتماعی رفتار شست‌و‌شوی دست ، افزایش قابل توجهی را بعد از مداخله در گروه مداخله نشان داد(۰/۰۵Pvalue).
در رفتار پذیرش واکسن پیش از مداخله و پس از آن تفاوت معنی‌داری در میانگین نمره‌‌ی گفتگوی مشارکتی در گروه مداخله مشاهده شد (۰/۰۵Pvalue). در حیطه‎‌ی گفتگوی مشارکتی، تغییر در محیط فیزیکی، تحول عاطفی، تمرین برای تغییر و تغییر در محیط اجتماعی رفتار پوشیدن ماسک، بعد از مداخله تفاوت معنی‌داری در میانگین نمره گروه مداخله مشاهده شد(۰/۰۵Pvalue).

نتیجه‌گیری: برنامه‌ی آموزشی مبتنی بر سازه‌های مدل چند نظریه‌ای می‌تواند تاثیر بسزایی در اتخاذ رفتار‌های پیشگیرانه از ابتلا به کووید-۱۹ در دانشجویان داشته باشد. پیشنهاد می‌شود با انجام مطالعه کیفی جامع، تاثیر رفتار‌های پیشگیرانه از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ و سایر بیماری‌های واگیردار نوظهور در آینده براساس مدل چند نظریه‌ای بررسی شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، کووید-19، مدل چند نظریه‌ای (MTM)، دانشجویان
متن کامل [PDF 711 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1403/4/6 | پذیرش: 1403/7/23
فهرست منابع
1. Krägeloh CU, Alyami M, Alyami H, Alwaily M, Alhuwaydi AM, Henning MA. Physical distancing and hand washing during the COVID-19 pandemic among Saudi adults: the role of fear, perceived seriousness, and health knowledge. International Journal of Mental Health and Addiction. 2021:1-14. [DOI:10.21203/rs.3.rs-59188/v1]
2. Hopkins J. CSSE Coronavirus COVID-19 global cases (dashboard). available At: 10 May 2020: https://coronavirus.jhu.edu/map.html.
3. Rezaei Aderiani E, Mazloomy Mahmoodabad SS, Soltani T, Maddizadeh F, Sharif Yazdi M .Preventive Covid-19 behavior among Youth using the health belief model in Khomeyni Shahr, Isfahan. Tolooebehdasht Journal. 2023;22(1)32.
4. Davis RE, Sharma M, Simon KE, Wilkerson AH. Conceptualization of college students' COVID-19 related mask-wearing behaviors using the Multi-Theory Model of health behavior change. Health Promotion Perspectives. 2021;11(2):194. [DOI:10.34172/hpp.2021.24]
5. Howard J, Huang A, Li Z, Tufekci Z, Zdimal V, van der Westhuizen H-M, et al. Face masks against COVID-19: an evidence review. 2020. [DOI:10.20944/preprints202004.0203.v1]
6. Greenhalgh T, Schmid MB, Czypionka T, Bassler D, Gruer L. Face masks for the public during the covid-19 crisis. Bmj. 2020;369. [DOI:10.1136/bmj.m1435]
7. Mandy K. National Center for Immunization and Respiratory Diseases; Coronavirus and Other Respiratory. How to protect yourself & others. 2020.
8. Aiello AE, Coulborn RM, Perez V, Larson EL. Effect of Hand Hygiene on Infectious Disease Risk in the Community Setting: A Meta-Analysis. American Journal of Public Health. 2008;98(8):1372-81. [DOI:10.2105/AJPH.2007.124610]
9. Freeman MC, Stocks ME, Cumming O, Jeandron A, Higgins JP, Wolf J, et al. Systematic review: hygiene and health: systematic review of handwashing practices worldwide and update of health effects. Tropical Medicine & International Health. 2014;19(8):906-16. [DOI:10.1111/tmi.12339]
10. Adhikari SP, Meng S, Wu Y-J, Mao Y-P, Ye R-X, Wang Q-Z, et al. Epidemiology, causes, clinical manifestation and diagnosis, prevention and control of coronavirus disease (COVID-19) during the early outbreak period: a scoping review. Infectious diseases of poverty. 2020;9(1):1-12. [DOI:10.1186/s40249-020-00646-x]
11. Armstrong-Mensah E, Ramsey-White K, Yankey B, Self-Brown S. COVID-19 and distance learning: Effects on Georgia State University school of public health students. Frontiers in Public Health. 2020;8:576227. [DOI:10.3389/fpubh.2020.576227]
12. Considerations for Institutions of Higher Education. 2020. https://stacks.cdc.gov/view/cdc/88260
13. Sax H, Allegranzi B, Chraïti M-N, Boyce J, Larson E, Pittet D. The World Health Organization hand hygiene observation method. American journal of infection control. 2009;37(10):827-34. [DOI:10.1016/j.ajic.2009.07.003]
14. Borchgrevink CP, Cha J, Kim S. Hand washing practices in a college town environment. Journal of environmental health. 2013;75(8):18-25.
15. Drankiewicz D, Dundes L. Handwashing among female college students. American journal of infection control. 2003;31(2):67-71. [DOI:10.1067/mic.2003.6]
16. Sharma M, Batra K, Davis RE, Wilkerson AH, editors. Explaining handwashing behavior in a sample of college students during COVID-19 pandemic using the multi-theory model (MTM) of health behavior change: a single institutional cross-sectional survey. Healthcare; 2021: MDPI. [DOI:10.3390/healthcare9010055]
17. Lhakhang P, Lippke S, Knoll N, Schwarzer R. Evaluating brief motivational and self-regulatory hand hygiene interventions: a cross-over longitudinal design. BMC Public Health. 2015;15(1):79. [DOI:10.1186/s12889-015-1453-7]
18. Mackert M, Liang MC, Champlin S. "Think the sink:" Preliminary evaluation of a handwashing promotion campaign. American journal of infection control. 2013;41(3):275-7. [DOI:10.1016/j.ajic.2012.03.023]
19. Lhakhang P, Lippke S, Knoll N, Schwarzer R. Evaluating brief motivational and self-regulatory hand hygiene interventions: a cross-over longitudinal design. BMC public health. 2015;15(1):1-9. [DOI:10.1186/s12889-015-1453-7]
20. Pastorino R, Villani L, Mariani M, Ricciardi W, Graffigna G, Boccia S. Impact of COVID-19 pandemic on flu and COVID-19 vaccination intentions among university students. Vaccines. 2021;9(2):70. [DOI:10.3390/vaccines9020070]
21. Latkin CA, Dayton L, Yi G, Konstantopoulos A, Boodram B. Trust in a COVID-19 vaccine in the US: A social-ecological perspective. Social science & medicine (1982). 2021;270:113684. [DOI:10.1016/j.socscimed.2021.113684]
22. Agyei-Baffour P, Asare M, Lanning B, Koranteng A, Millan C, Commeh ME, et al. Human Papillomavirus vaccination practices and perceptions among Ghanaian healthcare providers: a qualitative study based on multi-theory model. PLoS One. 2020;15(10):e0240657. [DOI:10.1371/journal.pone.0240657]
23. Sharma M. Multi-theory model (MTM) for health behavior change. 2015.
24. Knowlden AP, Sharma M, Nahar VK. Using multitheory model of health behavior change to predict adequate sleep behavior. Family & community health. 2017;40(1):56-61. [DOI:10.1097/FCH.0000000000000124]
25. Sharma M, Stephens PM, Nahar VK, Catalano HP, Lingam VC, Ford MA. Using a multitheory model to predict initiation and sustenance of fruit and vegetable consumption among college students. Journal of Osteopathic Medicine. 2018;118(8):507-17. [DOI:10.7556/jaoa.2018.119]
26. Sharma M, Catalano HP, Nahar VK, Lingam V, Johnson P, Ford MA. Using multi-theory model to predict initiation and sustenance of small portion size consumption among college students. Health Promotion Perspectives. 2016;6(3):137. [DOI:10.15171/hpp.2016.22]
27. Sharma M, Anyimukwu C, Kim RW, Nahar VK, Ford MA. Predictors of responsible drinking or abstinence among college students who binge drink: a multitheory model approach. Journal of Osteopathic Medicine. 2018;118(8):519-30. [DOI:10.7556/jaoa.2018.120]
28. Sharma M, Davis RE, Wilkerson AH. COVID-19 vaccine acceptance among college students: a theory-based analysis. International journal of environmental research and public health. 2021;18(9):4617. [DOI:10.3390/ijerph18094617]
29. Yoshany N, A Delshad, Mohammadzadeh F, Javanbakht S. Predictors of preventive behaviors against covid-19 in the Iranian population over 15 years of age: an application of the health belief model.
30. Golbabaei F, Rezaei-Hachesu V, Kazemi M, Hokmabadi R. Is the use of a mask useful in the prevention of covid-19 disease? An Evidence review study. Iran Occupational Health Journal. 2020; 17(1):18-31.
31. Pourtaghi G, Firouz Valipouor F. Evaluation of the effectiveness of typical masks of medical personnel and patients in inpatient and convalescent wards of Baqiyatallah University of Medical Sciences in absorbing Covid-19 virus. 2. 2020. 1(3):156-63
32. Shojaeizadeh D, Sayehmiri K, Asfeia A, Kia F. the impact of teacher education on promoting knowledge, attitude and performance of students in prevention of cardiovascular diseases: Application of the HBM model. Razi Journal of Medical Sciences 2016;23:26 -35 [Persian]
33. Masoudi R , Gholamian Dehkordi B , Fazel Z , Asgari N , Rabiei L. The effect of a health belief-based educational intervention on the COVID -19 preventive behaviors among young people. Journal of the ranian Institute for Health Sciences Research. Volume 2 2, Issue 3 (May - June 202 3 )
34. Hasan H, Raigangar V, Osaili T, Neinavaei NE, Olaimat AN, Aolymat I. A Cross-Sectional Study on University Students' Knowledge, Attitudes, and Practices Toward COVID-19 in the United Arab Emirates. The American journal of tropical medicine and hygiene. 2021;104(1):75-84. [DOI:10.4269/ajtmh.20-0857]
35. Investigation of Predictors of Preventive Behaviors of Influenza A (H1N1) Based on Health Belief Model among People of Jiroft City, (Iran). Rezaeipandari H, Mirkhalili S M, Morowati Sharifabad MA , Ayatollahi J, Fallahzadeh H. Qom Univ Med Sci J 2018;12(3):76-86 [DOI:10.29252/qums.12.3.76]
36. Soltanian AR, Omidi T, Khazaei S, Bashirian S, Heidarimoghadam R, Jenabi E, et al. Assessment of mask-wearing adherence and social distancing compliance in public passengers in Hamadan, Iran, during the COVID-19 pandemic. Journal of Research in Health Sciences. 2021;21(3):e00526. [DOI:10.34172/jrhs.2021.61]
37. Tavolacci MP, Dechelotte P, Ladner J. COVID-19 Vaccine Acceptance, Hesitancy, and Resistancy among University Students in France.2.654:(6)9;21. [DOI:10.3390/vaccines9060654]
38. Alzubaidi H, Samorinha C, Saddik B, Saidawi W, Abduelkarem AR, Abu-Gharbieh E, et al. A mixed-methods study to assess COVID-19 vaccination acceptability among university students in the United Arab Emirates. 2021;17(11):4074-82. [DOI:10.1080/21645515.2021.1969854]
39. Matusiak Ł, Szepietowska M, Krajewski P, Białynicki-Birula R, Szepietowski JJAiC, Medicine E. Face masks use during the COVID-19 pandemic: Differences in attitudes and practices between medical and non-medical students. A survey of 2256 students in Poland. 2020 ,29(10) [DOI:10.17219/acem/126295]
40. Tajvar A, Aghamolaei T, Mohseni S, Fakherpour A, Damiri Z, Jahangiri M, et al. Knowledge, performance, and attitude towards mask use to prevent and control COVID-19 outbreak among a Group of Iranian People: a cross-sectional study. Shiraz E-Medical Journal. 2021;22(11). [DOI:10.5812/semj.111491]
41. Saeidnia HR, Karajizadeh M, Mohammadzadeh Z, Abdoli S, Hassanzadeh M. Usability Evaluation of the Mask Mobile Application: The Official Application of the Iranian Government. Iran J Med Microbiol 2022, 16(1): 49-55 [DOI:10.30699/ijmm.16.1.49]
42. Pashandi Sh, Khaghanizade M, Ebadi A. Review of translation and cultural adaptation process of questionnaires. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2009;2(3):117-20.
43. DeVon HA, Block ME, Moyle‐Wright P, Ernst DM, Hayden SJ, Lazzara DJ, et al. A psychometric toolbox for testing validity and reliability. Journal of Nursing scholarship. 2007;39(2):155-64. [DOI:10.1111/j.1547-5069.2007.00161.x]
44. Beaton DE, Bombardier C, Guillemin F, Ferraz MB. Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine. 2000;25(24):3186-91. [DOI:10.1097/00007632-200012150-00014]
45. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psychology. 1975;28(4):563-. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
46. Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in nursing & health. 2007;30(4):459-67. [DOI:10.1002/nur.20199]
47. Colton D, Covert RW. Designing and constructing instruments for social research and evaluation: John Wiley & Sons; 2007.
48. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. Journal of rafsanjan university of medical sciences. 2015;13(12):1153-70.
49. Hajizadeh E, Asghari M. Statistical methods and analyses in health and biosciences a research methodological approach. Tehran: Jahade Daneshgahi Publications. 2011;395:395-410.
50. Baheiraei A, Khoori E, Ahmadi F, Foroushani AR, Ghofranipour F, Weiler RM. Psychometric properties of the adolescent health concern inventory: the persian version. Iranian journal of psychiatry. 2013;8(1):28.
51. Shahvari Z, Raisi F, Yekta ZP, Ebadi A, Kazemnejad A. Married women's sexual satisfaction questionnaire; a developmental and psychometric evaluation. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2015;17(4). [DOI:10.5812/ircmj.17(4)2015.26488]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SSU.SPH.REc.1400.179



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomy Mahmoodabad S S, Yoshany N, Khaleghi Moori M, Morowati Sharif Abad M A, Sharif Yazdi M, Shamsi F. Investigating the Effect of the Educational Program Based on the Multi-Theory Model on the Preventive Behaviors of Getting Infected with Covid-19 in the Students of Yazd City. Iran J Health Educ Health Promot 2025; 13 (1) :351-368
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2851-fa.html

مظلومی محمود آباد سید سعید، یوشنی نوشین، خالقی موری مهدیه، مروتی شریف آباد محمد علی، شریف یزدی محمد، شمسی فریماه. بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل چند نظریه‌ای بر رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید-19 در دانشجویان شهر یزد. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1403; 13 (1) :351-368

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2851-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660