[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه توانمندسازی جامعه بر آمادگی پاسخ به بلایا در دانشجویان
فریبا شهرکی ثانوی* ، سید محمد نصیرالدین طباطبایی
چکیده:   (120 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به جایگاه ایران در فهرست کشورهای پرخطر از نظر بلایای طبیعی و افزایش پیچیدگی مدیریت بحران‌ها، توانمندسازی جمعیت‌های دانشگاهی به‌ویژه دانشجویان علوم پزشکی، به‌عنوان عناصر کلیدی نظام سلامت در شرایط اضطراری، ضرورت مضاعف دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر نظریه‌ی توانمندسازی جامعه در ارتقاء آمادگی پاسخ به بلایا در دانشجویان طراحی و اجرا ‌شد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل در سال ۱۴۰۰ بر روی ۳۱۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (هر گروه ۱۵۵ نفر) انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده، انجام و داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته با روایی محتوای تأییدشده و پایایی قابل قبول گردآوری شد. مداخله‌ی آموزشی در چهار جلسه‌ی یک ساعته مبتنی بر مؤلفه‌های نظریه توانمندسازی شامل خودکارآمدی، قصد، انگیزه، مشارکت، آگاهی، آگاهی انتقادی و مهارت طراحی گردید. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS۲۳ و آزمون‌های آماری تی‌مستقل، کای‌اسکوئر و رگرسیون خطی انجام شد.

یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان در گروه مداخله ۳/۶± ۲۱/۳ و در گروه کنترل ۵/۱± ۲۲/۲ سال بود که تفاوت معناداری نداشت (۰/۰۹= P). پس از مداخله، افزایش معنادار آماری در نمرات تمامی مؤلفه‌های توانمندسازی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل مشاهده شد(۰/۰۰۱>P). تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که متغیرهای دریافت آموزش، قصد، انگیزه و مهارت پیش‌بینی‌کننده‌های قوی برای افزایش خودکارآمدی در مواجهه با بلایا هستند (۰/۰۰۱> P). 

نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه‌ی توانمندسازی جامعه در ارتقاء آمادگی دانشجویان برای بلایا هستند. استفاده از این رویکرد می‌تواند راهکاری مؤثر برای بهبود مهارت‌ها و انگیزش نسل جوان در مشارکت فعالانه در بلایا باشد. طراحی برنامه‌های آموزشی هدفمند و تعاملی برای  دانشجویان توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود چارچوب‌های آموزشی مبتنی بر رویکردهای مشارکتی و بومی‌سازی‌شده، به‌عنوان یک استراتژی مؤثر در سیاست‌گذاری‌های کاهش خطر بلایا در سطوح دانشگاهی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آمادگی در برابر بلایا، توانمندسازی جامعه، آموزش مبتنی بر تئوری، خودکارآمدی، دانشجویان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1403/11/2 | پذیرش: 1404/3/15
فهرست منابع
1. Paripurno ET, Jannah NM. Community based disaster risk management (CBDRM) guidelines. Technical Report, Masyarakat Penanggulanguan Bencana Indonesia, Indonesia; 2011.
2. Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED). (2024). 2023 Disasters in Numbers: A Significant Year of Disaster Impact. Retrieved from https://www.preventionweb.net/publication/2023-disasters-numbers-significant-year-disaster-impact
3. Ahmed S. Global Natural Disasters from 1900-2024: A Spatial temporal Snapshots Disaggregation of Events and Impacts. Available at SSRN 5241079. 2025 May 4:1-56. [DOI:10.2139/ssrn.5241079]
4. Rabeian M, Hosseini SH, Radabadi M, Mirghaed MT, Bakhtiari M. Evaluation Of Effective Factors On The Rate Of Preparedness Of Tehran University Of Medical Sciences' Selected Hospitals In Dealing With Earthquake. Payavard Salamat. 2013; 7(3).
5. Pearson L, Pelling M. The UN Sendai framework for disaster risk reduction 2015-2030: Negotiation process and prospects for science and practice. Journal of Extreme Events. 2015; 2(01):1571001. [DOI:10.1142/S2345737615710013]
6. Torani S, Majd PM, Maroufi SS, Dowlati M, Sheikhi RA. The importance of education on disasters and emergencies: A review article. Journal of education and health promotion. 2019 Jan 1; 8(1):85. [DOI:10.4103/jehp.jehp_262_18] [PMID] []
7. Nifa FAA, Lin CK, Abbas SR, Siong ES, editors. A study of disaster and community risk knowledge among UUM students. AIP Conference Proceedings; 2018: AIP Publishing LLC. [DOI:10.1063/1.5055408]
8. Houston M. The experiences of faculty and staff at academic institutions preparing themselves for academic continuity after a disaster: A phenomenological study. International Journal of Business and Social Science. 2017; 8(7):7-18.
9. Dominelli L. Empowering disaster-affected communities for long-term reconstruction: Intervening in Sri Lanka after the tsunami. Journal of Social Work in Disability & Rehabilitation. 2013; 12(1-2):48-66. [DOI:10.1080/1536710X.2013.784175] [PMID]
10. Kasmel A, Tanggaard P. Evaluation of changes in individual community-related empowerment in community health promotion interventions in Estonia. International journal of environmental research and public health. 2011; 8(6):1772-91. [DOI:10.3390/ijerph8061772] [PMID] []
11. Hod R, Sivasamy H, Puteh SEW, Nawi AM, Idris IB, Ahmad IS, et al. Community empowerment and the associated factors among the 2014 flood victims in pahang. Universal Journal of Public Health. 2017; 5(3):119-26. [DOI:10.13189/ujph.2017.050306]
12. Hikmat MH, Sunarhadi A, Supriadi A. Empowering Students in Disaster Risk Reduction through Participatory Approach. 2016.
13. Pascapurnama DN, Murakami A, Chagan-Yasutan H, Hattori T, Sasaki H, Egawa S. Integrated health education in disaster risk reduction: Lesson learned from disease outbreak following natural disasters in Indonesia. International Journal of Disaster Risk Reduction. 2018; 29:94-102. [DOI:10.1016/j.ijdrr.2017.07.013]
14. Mishra S, Suar D. Effects of anxiety, disaster education, and resources on disaster preparedness behavior. Journal of Applied Social Psychology. 2012; 42(5):1069-87. [DOI:10.1111/j.1559-1816.2011.00853.x]
15. Adiyoso W, Kanegae H. The effect of different disaster education programs on tsunami preparedness among schoolchildren in Aceh, Indonesia. Disaster Mitigation of Cultural Heritage and Historic Cities. 2012; 6(1):165-72.
16. Muttarak R, Pothisiri W. The role of education on disaster preparedness: case study of 2012 Indian Ocean earthquakes on Thailand's Andaman Coast. Ecology and Society. 2013; 18(4). [DOI:10.5751/ES-06101-180451]
17. Ronan KR, Crellin K, Johnston DM. Community readiness for a new tsunami warning system: quasi-experimental and benchmarking evaluation of a school education component. Natural hazards. 2012; 61:1411-25. [DOI:10.1007/s11069-011-0070-8]
18. Shaw R, Takeuchi Y, Ru Gwee Q, Shiwaku K. Chapter 1 Disaster education: an introduction. Disaster education: Emerald Group Publishing Limited; 2011. p. 1-22. [DOI:10.1108/S2040-7262(2011)0000007007]
19. Tohani E, Prasetyo I, Suharta R. Women empowerment in disaster vulnerable village through vocational life skill education based on utilization of local potential. Journal of Nonformal Education. 2019; 5(1):35-46. [DOI:10.15294/jne.v5i1.18341]
20. Appleby‐Arnold S, Brockdorff N, Jakovljev I, Zdravković S. Disaster preparedness and cultural factors: a comparative study in Romania and Malta. Disasters. 2021 Jul; 45(3):664-90. [DOI:10.1111/disa.12433] [PMID] []
21. Grozdanić G, Cvetković VM, Lukić T, Ivanov A. Sustainable earthquake preparedness: a cross-cultural comparative analysis in Montenegro, North Macedonia, and Serbia. Sustainability. 2024 Apr 9; 16(8):3138. [DOI:10.3390/su16083138]
22. Wang Z, Han Z, Li Y. The interplay between school preparedness and student's individual protective actions: The mediating role of disaster education. Sustainability. 2023 Oct 15; 15(20):14888. [DOI:10.3390/su152014888]
23. Sun H, Song F, Ai X, Duan Y. Content Analysis of Disaster Risk Reduction in Secondary School Geography Textbooks in China and the United States: Promoting Disaster Resilience through Geography Education. Sustainability (2071-1050). 2024 Nov 1; 16(21). [DOI:10.3390/su16219321]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.NASRME.REC.1400.143


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4712