زمینه و هدف: با پیشرفت صنعت شبکه و اینترنت، بازیهای رایانهای هم در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشتهاند و در سبکهای مختلف روانه بازار شدهاند. لذا هدف از این پژوهش، مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقهمند به سبکهای مختلف بازیهای رایانهای بود.
مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیّه نوجوانان و جوانان پسر مراجعهکننده به گیمنتهای شهر زاهدان تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای هشت گیمنت بهصورت قرعهکشی انتخاب شدند. سپس از بین مراجعهکنندگان به گیمنتهای موردنظر، نمونه 156 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه حمایت اجتماعی مری پروسیدانو و کنیت هلر در سال 1983 استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای از شاخصهای توزیع فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحرافاستاندارد و از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه و از طریق SPSS23 استفادهشده است.
یافتهها: در حمایت اجتماعی علاقهمندان به سبکهای مختلف بازی رایانهای تفاوت وجود دارد. بدین ترتیب که مخاطبان علاقهمند به بازیهای رایانهای سبک آنلاین گسترده تیمی حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به علاقهمندان به سبکهای بازی رایانهای انفرادی ادراک میکردند (05 /0 p ≤). آزمودنیهایی که گیمنت و منزل را بهعنوان محل بازی انتخاب میکردند از آزمودنیهایی که تنها منزل را بهعنوان محل موردعلاقه برای بازی انتخاب میکردند، از حمایت اجتماعی ادراکشده بیشتری برخوردار بودند.
نتیجهگیری: با رشد روزافزون بازیهای رایانهای و تنوع و گسترش سبکهای مختلف، بهتر است هر سبک بازی رایانه بهصورت کاملاً مجزا موردمطالعه و پژوهش قرار گیرد.
Fardin M A, Shirazi M. Comparing Social Support in Adolescents Interested in Different Types of Computer Games. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (1) :65-73 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-339-fa.html
فردین محمدعلی، شیرازی محمود. مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (1) :65-73