[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1394 1394 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 327-319 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر توانمندسازی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در بازیافت زباله از مبدأ
محمدحسین تقدیسی ، میترا غلامی ، فاطمه حسینی ، زهرا رحیمی*
چکیده:   (10398 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به اینکه بازیافت به‌عنوان یک راه معقول برای حفظ محیط‌زیست است، این مطالعه در تلاش است به توانمندسازی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در انجام بازیافت از مبدأ در شهرستان مراغه بپردازد.

مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله‌ای است. به‌طور تصادفی از بین مدارس ابتدایی شهرستان مراغه 4 مدرسه انتخاب‌شدند؛ 206 نفر از دانش­ آموزان به‌عنوان گروه آزمون و 207 نفر به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. آموزش‌های انجام‌شده به‌صورت 7 جلسه در کلاس با روش‌های آموزشی بحث، پخش کارتون، ایفای نقش، قصه‌خوانی و بازی رایانه‌ای اجرا شد. همچنین 8 برنامه ارتقایی مانند سرگرمی بازیافت، کاردستی، بازی جاده بازیافت و روز بازیافت در مدرسه اجرا شد. همه دانش‌آموزان شروع به انجام تفکیک زباله در مدرسه کردند. از بین دانش‌آموزان افرادی به‌عنوان محافظ سبز به راهنمایی دانش‌آموزان می‌پرداختند. ابزار جمع‌آوری داده­ ها فرم گزارش فعالیت زیستی که قبلاً به تائید متخصصان رسیده بود، توسط هر دو گروه از دانش‌آموزان از فعالیت‌های زیست‌محیطی خود، در طول 3 هفته قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. داده‌های به‌دست‌آمده با آزمون کای­اسکوئر در SPSS 16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بعد از مداخله آموزشی، میزان فعالیت بازیافت در گروه آزمون به 38/8% رسید. در فعالیت‌های بازیافتی و زیست‌محیطی مدارس گروه آزمون و کنترل اختلاف معناداری دیده شد (0/001 p <).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش در توانمندسازی دانش‌آموزان در افزایش رفتار تفکیک زباله مؤثر است.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: آموزش، بازیافت از مبدأ، توانمندسازی، دانش‌آموزان، مراغه.
متن کامل [PDF 591 kb]   |   متن کامل (HTML)   (4166 دریافت)    

دریافت: 1394/5/11 | پذیرش: 1394/6/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghdisi M H, Gholami M, Hosseini F, Rahimi Z. Impact of Education on the Empowerment of Elementary School Students to Perform Source Recycling. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 3 (4) :319-327
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-372-fa.html

تقدیسی محمدحسین، غلامی میترا، حسینی فاطمه، رحیمی زهرا. تأثیر آموزش بر توانمندسازی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در بازیافت زباله از مبدأ. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (4) :319-327

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-372-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645