[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 14-5 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در رانندگان کامیون
مسعود آشوغ ، تیمور آقاملایی* ، امین قنبرنژاد ، عبدالحمید تاجور
چکیده:   (15569 مشاهده)
زمینه و هدف: تصادفات جاده‌ای یکی از علل مهم مرگ‌ومیر و ناتوانی جسمی در جهان است. هدف این مطالعه پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در چارچوب نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در رانندگان کامیون پایانه بار شهر بندرعباس بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 240 نفر از رانندگان کامیون مراجعه‌کننده به پایانه بار بندرعباس در بهار سال 92 به روش نمونه‌گیری آسان انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر بود. به‌منظور پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در چارچوب نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سن رانندگان مورد بررسی 38/3 سال با انحراف‌معیار 9/8بود. رانندگان به‌طور میانگین 13/8 سال سابقه رانندگی با کامیون داشتند. تجزیه‌وتحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده، پیش‌بینی‌کننده قصد انجام رفتارهای ایمن رانندگی می‌باشند  (R2=./21 F=21 ,p<./001). رانندگانی که نگرش مثبت و کنترل رفتاری درک‌شده بالاتری داشتند، احتمال قصد انجام رفتارهای ایمن‌تر رانندگی بیشتر بود. تجزیه‌وتحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که قصد انجام رفتارهای ایمنِ رانندگی و کنترل رفتاری درک‌شده، پیش‌بینی‌کننده رفتارهای ایمن در رانندگی است  (R2=./15 F=21 ,p<./001). رانندگانی که قصد بالاتر و کنترل رفتاری درک‌شده بیشتری داشتند، احتمال انجام رفتارهای ایمن رانندگی در آن‌ها بیشتر بود.
نتیجه‌گیری: نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده، پیش‌بینی‌کننده رفتارهای ایمن است. لذا طراحی برنامه‌های مداخله‌ای بر پایه ارتقاء نگرش و کنترل رفتاری درک‌شده در رانندگان توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، رانندگی ایمن، کامیون، پیش‌بینی رفتار
متن کامل [PDF 357 kb]   (7135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/8/16 | پذیرش: 1392/8/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashoogh M, Aghamolaei T, Ghanbarnejad A, Tajvar A. Utilizing the theory of planned behavior to Prediction the safety driving behaviors in truck drivers in Bandar Abbas 1392 . Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (3) :5-14
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-56-fa.html

آشوغ مسعود، آقاملایی تیمور، قنبرنژاد امین، تاجور عبدالحمید. کاربرد نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای پیش‌بینی رفتارهای ایمن رانندگی در رانندگان کامیون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (3) :5-14

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660