زمینه و هدف: همبستگی و ارتباط قوی و مثبت بین شروع به مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان و قرار گرفتن در معرض رسانهها و فیلمهایی که استعمال دخانیات را به تصویر میکشند وجود دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه مردم شهر یزد درباره تأثیر رسانههای تصویری بر شیوع و پیشگیری از مصرف سیگار در جوانان و نوجوانان طراحی و اجرا شد.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی از نوع مقطعی و جامعه مورد مطالعه 582 نفر از افراد ساکن در شهر یزد میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامهها، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS16 و آزمون آماری کایاسکوئر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نمونههای مورد بررسی به ترتیب نقش خانواده، دوستان و رسانهها را در گرایش نوجوانان و جوانان به استعمال سیگار بیشتر میدانستند. نزدیک به 80% از آنها تأثیر نمایش استعمال سیگار در رسانهها بر ایجاد نگرش مثبت نسبت به دخانیات و شروع به مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان را خیلی زیاد و زیاد میدانستند. بیش از 55% از نمونهها عنوان کردند که ممنوعیت استفاده از دخانیات در کیفیت فیلمها تأثیری ندارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر افزایش کنترل و نظارت بر رسانهها و محدود کردن استعمال و حتی عدم استعمال دخانیات در رسانهها و فیلمها پیشنهاد میشود.
H S, MH B, M Z, A A, R Z. View of the people on the impact of visual media on the prevention and incidence of smoking among adolescents and young adults.. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (3) :33-46 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-61-fa.html
شهبازی حسن، باقیانی مقدم محمد حسین، زین العابدینی معصومه، آموئی عباس، ذوالقدر راضیه. بررسی دیدگاه مردم شهر یزد درباره تاثیر رسانه های تصویری بر شیوع و پیشگیری مصرف سیگاردر جوانان و نوجوانان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (3) :33-46