[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 157-149 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی PEN-3 بر رفتارهای مربوط به سلامت دهان و دندان در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
نوشین پیمان ، خدیجه عزتی رستگار ، هادی طهرانی*
چکیده:   (9379 مشاهده)

زمینه و هدف: بیماری‌های دهان و دندان ازجمله شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیا است و پیشگیری از آن در سنین پایین موجب کاهش بیماری می‌گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش با استفاده از الگوی PEN-3 بر ارتقای رفتارهای مربوط به سلامت دهان و دندان در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه در دو مرحله کیفی و کمی بر روی 120 دانش‌آموز انجام شد. در بخش کیفی با استفاده مصاحبه‌های عمیق، عوامل مؤثر بر اساس سازه‌های الگو استخراج گردید. بر اساس نتایج بخش کیفی پرسشنامه‌ای بر اساس سازه‌های تنظیم شد؛ که شرکت‌کنندگان در 2 مرحله قبل و 6 ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند. مداخله آموزشی مطابق با سازه‌های الگوی PEN-3 و مبتنی بر پرسش و پاسخ و کار گروهی و مهارت عملی انجام شد. داده­ها با استفاده از آزمون‌های تی، رگرسیون، من‌ویتنی، کای­اسکوئر و با استفاده از SPSS 20 و در سطح معناداری05/0 تجزیه‌وتحلیل گردید.

یافته‌ها: یافته‌های کیفی شامل تأثیر سلامت و زیبایی دندان در ظاهر فرد به‌عنوان ادراک مثبت، پوسترهای دهان و دندان در مراکز بهداشتی و تأثیر رسانه‌های جمعی به‌عنوان قادرکننده مثبت و حرف‌شنوی از پدر و مادر و آموزگار به‌عنوان تقویت‌کننده مثبت بود. بر اساس یافته‌های کمی قبل از مداخله، بین آگاهی، نگرش، عملکرد و مدت‌زمان مسواک­زدن دانش‌آموزان در دو گروه مداخله و آزمون تفاوت معنادار نبود؛ اما پس از مداخله، بر اساس آزمون تی مستقل، آگاهی، نگرش، عملکرد و مدت‌زمان مسواک زدن در دو گروه اختلاف معنادار داشت (001/0p<) و میانگین موارد ذکرشده در گروه مداخله افزایش ‌یافته بود.

نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی PEN-3 در شناسایی عوامل مؤثر به‌ویژه عوامل و زمینه‌های فرهنگی در بهبود و ارتقای رفتارهای مربوط به سلامت دهان و دندان مؤثر است

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان ابتدایی، الگوی PEN-3، سلامت دهان و دندان، آموزش بهداشت، مطالعه کیفی.
متن کامل [PDF 923 kb]   (3657 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/6/18 | پذیرش: 1395/6/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peyman N, Ezzati-Rastgar K, Tehrani H. The Impact of Educational Intervention Based on PEN-3 Model on Oral Health Behavior in Elementary School Students. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (2) :149-157
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-634-fa.html

پیمان نوشین، عزتی رستگار خدیجه، طهرانی هادی. تأثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی PEN-3 بر رفتارهای مربوط به سلامت دهان و دندان در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (2) :149-157

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-634-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645