[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 250-240 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقاط قوت، چالش‌ها و سازوکارهای اصلاحی برنامۀ مدارس مروج سلامت از دیدگاه کارشناسان بهداشت مدارس: یک مطالعه کیفی
فاطمه زارعی ، لیلا قهرمانی ، مریم خزائی پول ، نسترن کشاورز محمدی*
چکیده:   (6812 مشاهده)
زمینه و هدف: مدرسه فراهم‌کنندۀ بستری برای ارتقای سلامت حدود دوازده میلیون دانش‌آموز ایرانی، کارکنان مدارس، والدین و محیط دربرگیرندۀ آن‌ها به‌عنوان یک کل مبتنی بر رویکرد مدارس مروج سلامت است.
 سلامت فرد در سنین مدرسه متأثر از تعامل با سایر دانش‌آموزان، اولیای مدرسه، شرایط کمی و کیفی محیط مدرسه و نظام آموزشی است؛ لذا، مطالعۀ حاضر با هدف تبیین نقاط قوت، چالش‌ها و راهبردهای اصلاحی این برنامه از دیدگاه کارشناسان بهداشت مدارس استان‌های کشور در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ انجام‌شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ کیفی، داده‌ها با استفاده از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته از ۱۴ تن از کارشناسان بهداشت مدارس از هفت استان و سه تن از مدیران مدرسه که از طریق نمونه‌گیری مبتنی بر هدف جمع‌آوری گردید، با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA  ویرایش ۱۰تحلیل شد.
یافته‌ها: در راستای پاسخگویی به سه سؤال اصلی مطالعه یعنی دیدگاه‌های مصاحبه‌شوندگان دربارۀ نقاط قوت، چالش‌ها و راهکارهای اصلاحی برنامۀ مدارس مروج سلامت، یافته‌های حاصل از تحلیل مصاحبه‌های انفرادی با کارشناسان بهداشت مدارس و مدیران مدارس در این برنامه، در هشت طبقه ؛ «مشارکت محوربودن برنامه»، «بازخورد محوربودن برنامه»، «آموزش محوربودن برنامه»، «جامع‌بودن برنامه»، «سازوکار ساختاری ـ اجرایی ناکارآمد»، «ماهیت ناکارآمد برنامه»، «بهبود زیرساخت‌های حمایت‌کننده» و «بازنگری ساختار اجرایی برنامه» دسته‌بندی شد.
نتیجه‌گیری: اثربخشی برنامۀ مدارس مروج سلامت همانند همۀ برنامه‌های موفق در سیستم بهداشتی مستلزم بازنگری و بومی‌سازی است.
 

واژه‌های کلیدی: ارتقای سلامت، مدارس مروج سلامت، مطالعۀ کیفی
متن کامل [PDF 909 kb]   (6278 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: استراتژی های آموزش بهداشت
دریافت: 1395/6/22 | پذیرش: 1396/7/4
فهرست منابع
1. Keshavarz N. Health Promotion Thinking, Interpretation and Implementation in Iran: Capacities, and the Way Forward. Health Scope 2013;2(1):1-3. [DOI]
2. Whitelaw S, Baxendale A, Bryce C, MacHardy L, Young I, Witney E. ‘Settings’ based health promotion: a review. Health Promot Int 2001;16(4):339-53. [DOI] [PubMed]
3. Long-Shan X, Bao-Jun P, Jin-Xiang L, Li-Ping C, Sen-Hai Y, Jones J. Creating health-promoting schools in rural China: a project started from deworming. Health Promot Int 2000;15(3):197-206. [DOI]
4. Lynagh M, Schofield MJ, Sanson-Fisher RW. School health promotion programs over the past decade: a review of the smoking, alcohol and solar protection literature. Health Promot Int 1997;12(1):43-60. [DOI]
5. World Health Organization. Regional guidelines: development of health-promoting schools-a framework for action. 1nd ed. Philippines: Manila Publishers; 1996.
6. Ahmedov M, Azimov R, Alimova V, Rechel B. Uzbekistan: Health system review. HiT 2007; 9(3): 1–210
7. Keshavarz N, Nutbeam D, Rowling L, Khavarpour F. Schools as social complex adaptive systems: a new way to understand the challenges of introducing the health promoting schools concept. Soc Sci Med 2010;70(10):1467-74. [DOI] [PubMed]
8. World Health Organization. Promoting health through schools: report of a WHO expert committee on comprehensive school health education and promotion. Switzerland: Geneva Publisher; 1997.
9. World Health Organization. First regional conference on health promoting schools in the Eastern Mediterranean Region Damascus Syrian Arab Republic 3-5 September 2007. Cairo, Egypt; 2007.
10. Stemler S. An introduction to content analysis: ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation. ERIC Digest; 2001.
11. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today 2004;24:105-12. [DOI] [PubMed]
12. Golafshani N. Understanding reliability and validity in qualitative research. The qualitative report 2003;8(4):597-606.
13. Carlsson M, Simovska V. Exploring learning outcomes of school-based health promotion—a multiple case study. Health Educ Res2012;27(3):437-47. [DOI] [PubMed]
14. Marks R, Keshavarz Mohammadi N, Rowling L, Nutbeam D. Acknowledging educational perspectives on health promoting schools. Health Educ 2010;110(4):240-51. [DOI]
15. St Leger LH. The opportunities and effectiveness of the health promoting primary school in improving child health—a review of the claims and evidence. Health Educ Res1999;14(1):51-69. [DOI] [PubMed]
16. Zarei F, Kamali M. Definition and Implication of Social Constructionism Paradigm in School Health. Int J School Health. 2015;2(3).
17. Booth ML, Samdal O. Health–promoting schools in Australia: models and measurement. Aust N Z J Public Health 1997;21(4):365-70. [DOI]
18. Clift S, Jensen BB. The health promoting school: International advances in theory, evaluation and practice: Citeseer; 2005.
19. Buijs GJ. Better schools through health: Networking for health promoting schools in Europe. EJE. 2009;44(4):507-20. [DOI]
20. Merghati Khoei E, Zarei F, Rimaz Sh, Bayat A, Shams Alizadeh N. Formation of health-threatening behaviors amongst students: a qualitative study. JR 2015; 5(3): 265-275
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei F, Ghahremani L, Khazaee-Pool M, Keshavarz Mohammadi N. Exploring The Strengths, Challenges and Improvement Strategy For Health-Promoting Schools From School Health Experts . Iran J Health Educ Health Promot 2017; 5 (3) :240-250
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-641-fa.html

زارعی فاطمه، قهرمانی لیلا، خزائی پول مریم، کشاورز محمدی نسترن. تبیین نقاط قوت، چالش‌ها و سازوکارهای اصلاحی برنامۀ مدارس مروج سلامت از دیدگاه کارشناسان بهداشت مدارس: یک مطالعه کیفی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (3) :240-250

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-641-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645