[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 382-376 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجمن دیابت شهرستان بابل
سیّد جلیل سیّدی اندی ، حسن حیدری* ، سمیه سفیدحاجی ، محمد قنبری
چکیده:   (5036 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت از جمله بیماری‌های مزمن شایع و پرعارضه‌ای است که عوامل مختلفی در خودمراقبتی و کنترل آن نقش دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مراقبت‌های سنتی، که تاکنون انجام می‌شده، کافی نیست. هدف از مطالعۀ حاضر تعیین تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو عضو انجمن دیابت شهرستان بابل است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای مداخله‌ای از نوع شاهددار است که در مورد 180 نفر از افراد مبتلا به دیابت انجام شد. این بیماران به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به دو گروه 90 نفری مورد و کنترل تقسیم شدند. فقط به گروه مورد به روش الکترونیک به‌مدت سه ماه آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخله، داده‌های مربوط به خودمراقبتی به‌وسیلۀ پرسش‌نامۀ استاندارد خودمراقبتی دیابت (SDSCA) جمع‌آوری شد و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف‌معیار) و تحلیلی (آزمون کای اسکوئر و t زوجی) تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: بین میانگین نمرات خودمراقبتی، قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/001>P). میانگین نمرۀ خودمراقبتی سه ماه بعد از مداخلۀ آموزشی در گروه مورد افزایش یافت؛ به‌‍طوری‌ که از نظر آماری دارای اختلاف معنی‌دار بود (0/001>P). میانگین نمرۀ خودمراقبتی در گروه کنترل سه ماه بعد از مداخلۀ آموزشی کاهش یافت، به‌طوری ‌که در جهت عکس از نظر آماری دارای اختلاف معنی‌دار شد (0/001>P).
نتیجه‌گیری: آموزش الکترونیک بر خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت در کنترل بیماری تأثیر مثبت دارد، به‌‌طوری ‌که میانگین نمرۀ خودمراقبتی افراد بهبود می‌یابد.
 

واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیک، خودمراقبتی، دیابت نوع دو
متن کامل [PDF 2734 kb]   (2916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1395/8/29 | پذیرش: 1397/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedi-Andi S J, Heidari H, Sefidhaji S, Ghanbari M. The Effect of E-Learning on Self-Care Behaviors of People with Type 2 Diabetes Mellitus in Babol. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 6 (4) :376-382
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-681-fa.html

سیّدی اندی سیّد جلیل، حیدری حسن، سفیدحاجی سمیه، قنبری محمد. بررسی تأثیر آموزش الکترونیک بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجمن دیابت شهرستان بابل. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (4) :376-382

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-681-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645