[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 276-266 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخلۀ آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان
اردشیر رحیم زاده ، پرشنگ فقیه سلیمانی* ، خالد رحمانی ، شراره باقری
چکیده:   (5539 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از مطالعۀ حاضر تعیین تأثیر مداخلۀ آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مداخله‌ای نیمه‌تجربی است که بر روی ۱۲۰ دانش‌آموز پایۀ پنجم پسرانۀ شهر سنندج در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات   پرسشنامه  محقق‌ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود. پس از تخصیص تصادفی دانش‌آموزان به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه ۶۰ نفر)، اطلاعات اولیۀ آن‌ها جمع‌آوری شد. سپس مداخلۀ آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. هشت هفته پس از اجرای برنامۀ آموزشی، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخۀ ۲۲ و آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل در بیشتر سازه‌های مدل همچون حساسیت درک‌شده (۰/۰۶ =P)، شدت درک‌شده (۰/۷ =P)، منافع درک‌شده (۰/۶ =P)، خودکارآمدی (۰/۸ =P) و راهنما برای عمل (۰/۸ =P) اختلاف معنی‌داری وجود ندارد. اگرچه تنها در سازه‌های موانع (۰/۰۰۱ =P) بین دو گروه رابطۀ معنی‌دار آماری یافت شد، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هیچ اختلاف آماری معنی‌داری بین میانگین نمرات سازه‌های مدل در دو گروه وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش در مدارس ابتدایی به‌تنهایی کافی نیست و مشارکت والدین، مربیان بهداشت و معلمان در کنار طراحی مداخلات جدید برای بهبود عملکرد رفتارهای بهداشتی دهان و دندان دانش‌آموزان امری اجتناب‌ناپذیر است.
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، بهداشت دهان و دندان، دانش‌آموزان، مدل اعتقاد بهداشتی
متن کامل [PDF 2722 kb]   (4097 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1395/12/19 | پذیرش: 1397/4/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimzadeh A, Faghih Solaimani P, Rahmani K, Bagheri S. Effect of a Training Intervention Program Designed Based on Health Belief Model on Adopting Behaviors Preventing Dental Caries in Students. Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (3) :266-276
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-747-fa.html

رحیم زاده اردشیر، فقیه سلیمانی پرشنگ، رحمانی خالد، باقری شراره. تأثیر مداخلۀ آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (3) :266-276

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-747-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645