[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 437-429 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامۀ آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در ایران
فاطمه دارابی ، مهدی یاسری ، محمدحسین کاوه* ، مینا ماهری
چکیده:   (4157 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در دبیرستان‌های دخترانۀ شهر اسدآباد انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ نیمه‌تجربی، سه مدرسه به‌صورت تصادفی از بین دبیرستان‌های دخترانۀ شهر اسدآباد انتخاب شدند. به‌طور تصادفی یکی از آنها به‌عنوان گروه مداخله (۸۰ دانش‌آموز) و دو مدرسۀ دیگر به‌عنوان گروه کنترل (۱۲۰ دانش‌آموز) در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ پژوهشگرساخته مشتمل بر ۶۷ سؤال است. برنامۀ آموزشی به شیوۀ سخنرانی، بحث گروهی، پرسش‌وپاسخ و بارش افکار به‌صورت مستقیم و حضوری و فعالیت‌های یادگیری هدایت‌شده با استفاده از منابع آموزشی اجرا شد، سپس پس‌آزمون در فاصلۀ زمانی یک ماه و شش ماه بعد از اجرای مداخلۀ آموزشی برگزار شد. 
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که در گروه مداخله در مرحلۀ پیش‌آزمون، سطح آگاهی (۲
/۰۰±۷/۴۴)، نگرش (۷/۱۴±۷۴/۱۹)، هنجارهای انتزاعی (۴/۴۱±۲۲/۳۳)، قصد رفتاری (۲/۶۹±۱۸/۴۴) و کنترل رفتاری درک‌شده (۲/۷۱±۱۷/۹۸) نسبتا پایین بودند. در پس‌آزمون اول، افزایش سطح آگاهی (۱/۷۲±۱۱/۱۷) و نگرش (۵/۴۲±۸۰/۲۱) مشاهده شد. هنجارهای انتزاعی (۳/۶۴±۲۵/۴۸)، قصد رفتاری (۳/۰۴±۲۱/۰۸) و کنترل رفتاری درک‌شده (۳/۰۴±۲۰/۷۷) نیز در مقایسه با پیش‌آزمون به‌طور بارزی بالاتر بودند.
نتیجه‌گیری: مداخلۀ آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در ارتقای رفتار شهروندی نوجوانان مؤثر بوده است. یافته‌های مطالعه بر لزوم لحاظ کردن آموزش شهروندی در برنامه‌های درسی مدارس تأکید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: نوجوانان، آموزش، شهروندی، تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده
متن کامل [PDF 8612 kb]   (1582 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1397/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

darabi F, yaseri M, Kaveh M H, Maheri M. The Effect of Citizenship Education Program Based on Theory of Planned Behavior on High School Female Students in Iran: A Randomized Controlled trial. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 6 (4) :429-437
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-845-fa.html

دارابی فاطمه، یاسری مهدی، کاوه محمدحسین، ماهری مینا. تأثیر برنامۀ آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (4) :429-437

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-845-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645