فقر آهن در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر گرگان
|
مرتضی منصوریان، زینب شفیعیان، ، مصطفی قربانی، هادی رحیم زاده برزکی، عبدالرحمن چرکزی، حمید آسایش، بابک رستگاری مهر، عزیز رضاپور* |
|
|
چکیده: (14904 مشاهده) |
زمینه و هدف: فقر آهن یکی از عمده ترین علل کم خونی،بخصوص در دختران است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی برآگاهی، نگرش و رفتار دانش آموزان دختر راهنمایی شهر گرگان در مورد کم خونی فقرآهن انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که برروی 400 دانش آموز دختر مدارس راهنمایی دخترانه شهر گرگان که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 51 سوال بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود. قبل از مداخله آموزشی پیش آزمون انجام شد، سپس یک برنامه آموزشی در زمینه کم خونی فقر آهن به اجرا درآمد و شش هفته بعد همان پرسشنامه مجددا به شرکت کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی تست و کای اسکوئر در سطح معنی داری 05 / 0تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها: میانگین آگاهی، نگرش و عملکرد دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنی داری نداشت اما بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت معنی داری پیدا کرد. در ابعاد الگوی اعتقاد بهداشتی حساسیت درک شده، شدت درک شده و راهنماها برای عمل بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود داشت ولی در بعد منافع و موانع درک شده این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق بیانگر تاثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در زمینه فقر آهن بود.لذا پیشنهاد می شود برنامه آموزشی بر اساس این الگو برای دانش آموزان دختر در ابعاد وسیع تری به اجرا در آید.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، کم خونی فقر آهن، آموزش بهداشت |
|
متن کامل [PDF 4986 kb]
(4745 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/4/22 | پذیرش: 1392/5/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|