[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 18-5 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی چالش های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی
محمد حسین تقدیسی ، حمید اله وردی پور ، فاطمه استبصاری ، زهرا رحیمی خلیفه کندی*
چکیده:   (1327 مشاهده)
زمینه و هدف: با تحولات بنیادین در مفهوم سلامت و رویکرد جدید سازمان جهانی بهداشت در ارتقای سلامت فرد، سازمان و جامعه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت یک رشته نوپا در ایران در عرصه علوم پزشکی و بهداشتی می‌باشد که هنوز به عنوان یک رشته تخصصی در سطوح مختلف معرفی نشده است. از این رو، هدف از مطالعه حاضر، واکاوی چالش‌های کیفیت آموزشی و جایگاه رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت می‌باشد.

مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی می‌باشد. در این پژوهش، ۲۴ نفر از متخصصین و دانش آموختگان آموزش بهداشت و ارتقای سلامت،. از مهر ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ به روش نمونه-گیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته دیدگاه افراد مختلف در مورد چالش‌های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد کنکاش قرار گرفت و بعد از ۲۲ مصاحبه کد جدیدی استخراج نگردید اما برای حصول اطمینان دو مصاحبه دیگر ضبط گردید و نمونه گیری تا اشباع داده (۲۴ مصاحبه) ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش    Graneheim and Lundman استفاده شد.

یافته‌ها:‌ چالش‌های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت از نگاه مشارکت کنندگان در تحقیق شامل ۲ مولفه اصلی ظرفیت‌های علمی با مولفه‌های فرعی بهبود کوریکولوم، ارتقای توانمندی اساتید ودانشجویان و مولفه اصلی ظرفیت‌های ساختاری با مولفه‌های فرعی ایجاد جایگاه برای رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و تعیین ردیف سازمانی اشتغال بود. 

نتیجه گیری: بر اساس یافته‌ها با بهبود کوریکولوم و ارتقای اساتید و ایجاد جایگاه برای رشته می‌توان کیفیت رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت را بهبود بخشید. در همین راستا معرفی رشته در سطوح مختلف جامعه می‌تواند در جذب افراد با انگیزه و توانمند برای تحصیل در مقاطع بالاتر و تربیت اساتید از نظر علمی و اخلاقی برجسته در این رشته موثر باشد. لذا پیشنهاد می‌گردد که یک اصلاح کلی در کوریکولوم در جهت متناسب سازی با اهداف رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت صورت گیرد و همچنین جلساتی با سیاست گذاران جهت معرفی رشته به سطوح تصمیم گیری برگزار گردد. 
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، چالش .مطالعه کیفی، دانش آموختگان
متن کامل [PDF 330 kb]   (550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1402/5/13 | پذیرش: 1402/11/7
فهرست منابع
1. Malik A, Sanders K. Managing human resources during a global crisis: A multilevel perspective. British Journal of Management. 2021;32(4):e1-e19. [DOI:10.1111/1467-8551.12484]
2. Hatam N, Heidari A, Keshtkaran V, Heidari Arjlu P. Measurement of career development dimensions among the staff of Shiraz University of medical sciences. Director General. 2012;8(6).
3. World Health Organization .World Health Report 2006. working Together for Health. available:http://www.Who.int/bookorders/anylais/detart1.jsp?sesslan Landcodlan=landcodl=24.
4. Organization WH. Global strategy on human resources for health: workforce 2030. 2016.
5. Ranjeh BK. Education and training in century 21. Available from: http://www.ayandeh.com/ feb2008 page 10 php? New-id=4013.
6. Chan DS. Combining qualitative and quantitative methods in assessing hospital learning environments. International journal of nursing studies. 2001;38(4):447-59. [DOI:10.1016/S0020-7489(00)00082-1] [PMID]
7. Dastoorpoor M, Moradi M, Estebsari F, Zolala F. Mentors and Postgraduate Students Perception about Characteristics of Effective Education Kerman University of Medical Sciences Iran. Strides in Development of Medical Education. 2016;12(4):626-43.
8. Rowbotham MA. Teacher perspectives and the psychosocial climate of the classroom in a traditional BSN program. International journal of nursing education scholarship. 2010;7(1). [DOI:10.2202/1548-923X.1808] [PMID]
9. Sadeghi R, Heshmati H. Innovative methods in teaching college health education course: A systematic review. Journal of Education and Health Promotion. 2019;8.
10. Black P. Research and the development of educational assessment. Oxford review of education. 2000;26(3-4):407-19. [DOI:10.1080/713688540]
11. Timmreck TC. Some challenges in the management of community health education. Health Policy and Education. 1982;3(3):223-8. [DOI:10.1016/0165-2281(82)90003-0] [PMID]
12. Organization WH. Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies: a foundation document to guide capacity development of health educators. 2012.
13. Tremblay K, Lalancette D, Roseveare D. Assessment of Higher Education Learning Outcomes: Feasibility Study Report, Volume 1-Design and Implementation. Paris, France: Organisation for Economic Co-operation and Development. 2012;1.
14. Kabir M-J, Heidari A, Jafari N, Honarvar M-R, Vakili M-A, Aghapour S-A, et al. Internal environment assessment of hospitals in Gorgan and Gonbad-e Qabus cities, Iran, according to Weisbord's six-dimension model. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2013;23(108):123-32.
15. McCartney G, Popham F, McMaster R, Cumbers A. Defining health and health inequalities. Public health. 2019;172:22-30. [DOI:10.1016/j.puhe.2019.03.023] [PMID] []
16. Khansari F, Asghari F, Hejri SM, Bathaie F, Larijani B. Challenges of the Medical Ethics PhD curriculum in Iran: A qualitative study. Caspian Journal of Internal Medicine. 2022;13(3):498.
17. Sahebihag MH, Khadivi AA, Soheili A, Moghbeli G, Khaje Goudari M, Valizadeh L. The challenges of nursing doctoral curriculum in Iran: a critical look based on Delphi technique. Nursing and Midwifery Journal. 2017;15(6):424-39.
18. Carrese JA, Malek J, Watson K, Lehmann LS, Green MJ, McCullough LB, et al. The essential role of medical ethics education in achieving professionalism: the Romanell Report. Academic Medicine. 2015;90(6):744-52. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000715] [PMID]
19. Tavakol M, Murphy R, Torabi S. Medical Education in Iran: An Exploration of Some Curriculum Issues. Med Educ Online. 2006;11(1):4585. [DOI:10.3402/meo.v11i.4585] [PMID]
20. Remmen R, Denekens J, Scherpbier A, Hermann I, Van Der Vleuten C, Royen PV, et al. An evaluation study of the didactic quality of clerkships. Medical education. 2000;34(6):460-4. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.00570.x] [PMID]
21. Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nouhi E. Comparative study of nursing PhD curriculum in Iran and Widener university. Iranian Journal of Medical Education. 2015;15:555-68.
22. Thomas PA, Kern DE, Hughes MT, Tackett SA, Chen BY. Curriculum development for medical education: a six-step approach: JHU press; 2022.
23. Tun S. Fulfilling a new obligation: teaching and learning of sustainable healthcare in the medical education curriculum. Medical Teacher. 2019;41(10):1168-77. [DOI:10.1080/0142159X.2019.1623870] [PMID]
24. Brinkman DJ, Tichelaar J, Schutte T, Benemei S, Böttiger Y, Chamontin B, et al. Essential competencies in prescribing: a first European cross‐sectional study among 895 final‐year medical students. Clinical Pharmacology & Therapeutics. 2017;101(2):281-9. [DOI:10.1002/cpt.521] [PMID] []
25. Brinkman DJ, Tichelaar J, Graaf S, Otten RH, Richir MC, van Agtmael MA. Do final‐year medical students have sufficient prescribing competencies? A systematic literature review. British journal of clinical pharmacology. 2018;84(4):615-35. [DOI:10.1111/bcp.13491] [PMID] []
26. Health education and health promotion in Iran: past, present and future. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2013;1(2):5-8.
27. Cassidy T, Wright L. Graduate employment status and health: A longitudinal analysis of the transition from student. Social Psychology of Education. 2008;11:181-91. [DOI:10.1007/s11218-007-9043-x]
28. Smith T. MHSc health administration: Cultivating healthcare leaders [Online]. [cited 2014]; Available from: URL: http://ihpme.utoronto.ca/academics/pp/mhsc.
29. Zhang C, Chen C, Zhang Z, Wang W, HU D, Huang M, et al. Study on the current employment situation of targeted admission medical graduates in rural areas. Chinese Journal of Health Policy. 2017:27-33.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 992235



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghdisi M H, Allahverdipour H, Estebsari F, Rahimi Khalifeh Kandi Z. Investigating the Challenges of Health Education and Promotion Based on Qualitative Content Analysis. Iran J Health Educ Health Promot 2024; 12 (1) :5-18
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2514-fa.html

تقدیسی محمد حسین، اله وردی پور حمید، استبصاری فاطمه، رحیمی خلیفه کندی زهرا. واکاوی چالش های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1403; 12 (1) :5-18

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2514-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660