[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1394 1394 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 359-349 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر فراشناخت‌درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی بر اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان
احمد سوری ، شهنام آزادمرد ، امید زاهدی ، جمال عاشوری*
چکیده:   (8454 مشاهده)

زمینه و هدف: فراشناخت­ درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی به‌عنوان دو روش مهم در درمان اختلال اضطراب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر فراشناخت­درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی بر کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان انجام شد.

مواد و روشها: این پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دارای اختلال اضطراب فراگیر مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال 1393 بود. درمجموع، 45 دانشجو با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروه‌های آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه‌ای با روش‌های فراشناخت­ درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه اضطراب فراگیر کتل را به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط گروه‌ها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از19  SPSS  و با روش کوواریانس تک­ متغیری (آنووا) تحلیل شدند.

یافتهها: هر دو روش فراشناخت­ درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی به‌طور معناداری باعث کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان شدند. همچنین میان روش‌های فراشناخت­ درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی تفاوت معناداری در کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان وجود نداشت .

نتیجهگیری: روش‌های فراشناخت­ درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی به یک اندازه در کاهش اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان مؤثر بودند. بنابراین، مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش‌های مذکور در درمان اضطراب فراگیر دانشجویان استفاده کنند.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: فراشناخت‌درمانی، هوش معنوی، اضطراب فراگیر، اضطراب کتل، دانشجویان، مشهد.
متن کامل [PDF 577 kb]   |   متن کامل (HTML)   (3261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/1/15 | پذیرش: 1394/7/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Souri A, Azadmard S, Zahedi O, Ashoori J. The Effect of Meta-Cognitive Therapy and Educating the Components of Spiritual Intelligence on Generalized Anxiety Disorder of Students. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 3 (4) :349-359
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-296-fa.html

سوری احمد، آزادمرد شهنام، زاهدی امید، عاشوری جمال. تأثیر فراشناخت‌درمانی و آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی بر اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (4) :349-359

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-296-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645