زمینه و هدف: نگرش والدین بر شکلدهی رفتارهای کودکان و نیز سوء رفتار با کودک تأثیر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران کودکان ۵-۱ ساله نسبت به سوء رفتار با کودکان در شهر ملایر انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی ۱۲۲ مادر که کودک ۵-۱ ساله داشتند، با روش تصادفی خوشهای دومرحلهای از مهدهای کودک شهر ملایر در سال ۱۳۹۵ش انتخاب شدند و به صورت تصادفی ۶۱ نفر به گروه آزمون و ۶۱ نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد «نقش والدی افراد جوان- بزرگسال» بود. آموزش گروهی نقش والدی در طول دو هفته در چهار جلسه برگزار شد. قبل از آموزش و یک ماه پس از آن، پرسشنامهها توسط دو گروه تکمیل شد. دادهها با نرمافزار Spss ویرایش ۱۶ و آمار توصیفی و آزمونهای تیمستقل و تیزوجی، در سطح اطمینان ۹۵/۰ تحلیل شدند. یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش در گروه آزمون، پیش از مداخله ۷/۲۸±۶۹/۶۰ و پس از مداخله ۱۴/۷۹±۸۶/۸ بود که تفاوت معنیداری را نشان میدهد(۰/۰۱(p<. همچنین مقایسه میانگین نمرات نگرش و هر یک از حیطههای آن بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که این تفاوت پس از مداخله نیز معنیدار بود (۰/۰۱. (p< نتیجهگیری: آموزش نقش والدی، نگرش مادران به سوء رفتار با کودک را تغییر داد و موجب بهبود نگرش آنان نسبت به رفتار تربیتی صحیح شد. بنابراین برگزاری آموزشهای مدون و گروهیِ نقش والدی با کاهش سوء رفتار با کودکان نوپا و خردسال، گام مهمی در سلامت جسمی و روانی آنان دارد.
Cheraghi F, Rostaie Z, Asgari M, Shamsaei F, Tapak L. The Effect of Training of Parental Role on Mothers’ Attitude with Children Aged 1-5 Years with Respect to Children’ Abuse
. Iran J Health Educ Health Promot 2017; 5 (3) :182-190 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-737-fa.html
چراغی فاطمه، روستایی زهره، عسگری محمد، شمسایی فرشید، تاپاک لیلی. تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (3) :182-190