:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 190-182 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک
فاطمه چراغی ، زهره روستایی ، محمد عسگری ، فرشید شمسایی* ، لیلی تاپاک
چکیده:   (6301 مشاهده)

زمینه و هدف: نگرش والدین بر شکل‌دهی رفتارهای کودکان و نیز سوء رفتار با کودک تأثیر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران کودکان ۵-۱ ساله نسبت به سوء رفتار با کودکان در شهر ملایر انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی ۱۲۲ مادر که کودک ۵-۱ ساله داشتند، با روش تصادفی خوشه‌ای دومرحله‌ای از مهدهای کودک شهر ملایر در سال ۱۳۹۵ش انتخاب شدند و به صورت تصادفی ۶۱ نفر به گروه آزمون و ۶۱ نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد «نقش والدی افراد جوان- بزرگسال» بود. آموزش گروهی نقش والدی در طول دو هفته در چهار جلسه برگزار شد. قبل از آموزش و یک ماه پس از آن، پرسشنامه‌ها توسط دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با نرم‌افزار Spss ویرایش ۱۶ و آمار توصیفی و آزمون‌های تی‌مستقل و تی‌زوجی، در سطح اطمینان ۹۵/۰ تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش در گروه آزمون، پیش از مداخله ۷/۲۸±۶۹/۶۰ و پس از مداخله ۱۴/۷۹±۸۶/۸ بود که تفاوت معنی‌داری را نشان می‌دهد(۰/۰۱(p<. همچنین مقایسه میانگین نمرات نگرش و هر یک از حیطه‌های آن بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که این تفاوت پس از مداخله نیز معنی‌دار بود (۰/۰۱. (p<
نتیجه‌گیری: آموزش نقش والدی، نگرش مادران به سوء رفتار با کودک را تغییر داد و موجب بهبود نگرش آنان نسبت به رفتار تربیتی صحیح شد. بنابراین برگزاری آموزش‌های مدون و گروهیِ نقش والدی با کاهش سوء رفتار با کودکان نوپا و خردسال، گام مهمی در سلامت جسمی و روانی آنان دارد.

واژه‌های کلیدی: سوء رفتار، کودک، نقش والدی، نگرش
متن کامل [PDF 1114 kb]   (5313 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/12/3 | پذیرش: 1396/2/2



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها