[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 230-220 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر بستن کمربند ایمنی سرنشینان جلوی خودرو در شهر بوشهر: کاربردی از نظریۀ انگیزش ـ محافظت
ناهید سلطانی ، رحیم طهماسبی ، سحر حقیقت جو ، آزیتا نوروزی*
چکیده:   (4321 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر بستن کمربند ایمنی براساس نظریۀ انگیزش ـ محافظت در سرنشینان جلو در شهر بوشهر است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ مقطعی ۳۲۸ نفر که طی هفتۀ گذشته در جایگاه سرنشین جلو، سفر درون‌شهری داشتند، در فاصلۀ زمانی اسفند۱۳۹۶ تا اردیبهشت۱۳۹۷ به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای بررسی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، سؤالات مربوط به سازه‌های انگیزش ـ محافظت و سؤالات رفتار بستن کمربند ایمنی استفاده شد. اطلاعات با نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۲ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: در این مطالعه، ۲۳۴ نفر (۷۱/۳درصد) کمربند ایمنی می‌بستند که ۹۱ نفر (۲۷/۷درصد) کمربند ایمنی را به‌دلیل اجبار قانونی و ۱۴۳ نفر (۴۳/۶درصد) با دیدگاه حفظ سلامت کمربند ایمنی می‌بستند. پیشگویی‌کننده‌های بستن کمربند ایمنی، سازه‌های قصد(P<۰.۰۰۱, Exp(B)= ۱.۲۸)، خودکارآمدی درک شده(P=۰.۰۳۱, Exp(B)=۱.۰۹)، هزینه های پاسخ درک شده(P=۰.۰۰۳, Exp(B)=۰.۸۸) و پاداش درک شده رفتار ناسازگار(P=۰.۰۰۵, Exp(B)=۰.۸۲) بود (R۲=۳۳%). پیشگویی کننده­های بستن کمربند ایمنی بخاطر حفظ سلامتی سازه های قصد(P<۰.۰۰۱, Exp(B)= ۱.۴۱)، هزینه های پاسخ درک شده(P<۰.۰۰۱, Exp(B)=۰.۸۲) و پاداش درک شده رفتار ناسازگار(P=۰.۰۰۳, Exp(B)=۰.۷۸) (R۲=۳۹%) و پیشگویی کننده­های بستن کمربند ایمنی بخاطر اجبار قانون، سازه‌های قصد(P=۰.۰۰۵, Exp(B)= ۱.۲۰)، خودکارآمدی(P<۰.۰۰۱, Exp(B)=۱.۱۸) و پاداش درک شده رفتار ناسازگار(P=۰.۰۱۱, Exp(B)=۰.۸۲) بود (R۲=۳۵%).
نتیجه‌گیری: علاوه بر وضع قوانینی مبنی بر اجباری‌بودن بستن کمربند ایمنی که از طریق خودکارآمدی و کاهش پاداش درک‌شده موجب افزایش استفاده از کمربند می‌شود، راحتی کمربند ایمنی با دو مکانیسم کاهش درک مشکلات رفتار بستن کمربند ایمنی و کاهش فواید و پاداش استفاده‌نکردن از کمربند ایمنی در افراد با دیدگاه حفظ سلامت موجب افزایش بستن کمربند ایمنی می‌شود.

 
واژه‌های کلیدی: کمربند ایمنی، نظریۀ انگیزش ـ محافظت، سرنشین جلو، قانون اجبار کمربند ایمنی
متن کامل [PDF 2743 kb]   (2895 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت رفتار (رفتار سالم)
دریافت: 1397/8/5 | پذیرش: 1398/2/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani N, Tahmasebi R, Haghighatjoo S, Noroozi A. Effective Factors of Seat-Belt Use in Front Seat Passenger on Urban Trips of Bushehr: Application of Protection Motivation Theory. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (2) :220-230
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1088-fa.html

سلطانی ناهید، طهماسبی رحیم، حقیقت جو سحر، نوروزی آزیتا. عوامل مؤثر بر بستن کمربند ایمنی سرنشینان جلوی خودرو در شهر بوشهر: کاربردی از نظریۀ انگیزش ـ محافظت . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (2) :220-230

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1088-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645