[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 7-1399 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 223-210 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر فعالیت جسمانی دختران دبیرستانی
زهرا آسا کهنه فرودی ، نوشین پیمان* ، فاطمه قدسی خواه ، قدرت الله شاکری نژاد
چکیده:   (4336 مشاهده)
زمینه و هدف: فعالیت بدنی منظم یکی از اجزای سبک زندگی سالم است که باعث بهبود سلامت همگانی، کاهش بار بیماری و هزینه‌های پزشکی در جوامع می‌شود، لذا پژوهش حاضر  با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد انجام شد.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 68 دانش آموز دختر دبیرستانی شهر مشهد انجام شد.  بعد از تعیین نیازها مداخله آموزشی در چارچوب نظریه رفتار برنامه ریزی شده در مدارس مربوطه انجام شد.  اطلاعات در سه مرحله قبل و بلافاصله و سه ماه پس از اتمام مداخله آموزشی توسط پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمانی (IPAQ ) توسط نرم افزار SPSS  ویرایش16 گردآوری شد و از آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنوف، T-Test، من ویتنی،  رگرسیون و آنالیز داده های تکراری در تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از ایجاد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در میانگین نمرات ساختارهای نظریه رفتار برنامه ریزی شده در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل پس از انجام مداخله آموزشی بود.  همچنین میزان فعالیت جسمانی دختران پس از انجام مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله افزایش داشته است.  هر چند به علت محدودیت‌  زمانی مداخله این تغییرات از لحاظ آماری معنی دار نشد    (P> 0.05)

نتیجه گیری:اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده از طریق افزایش نگرش، هنجار ذهنی و قصد رفتاری  در کنار ایجاد زیر ساختار‌ها و زمان مورد نیاز جهت بروز رفتار می‌تواند تاثیر مثبتی در ارتقاء و گرایش دختران نوجوان به فعالیت جسمانی داشته باشد.

 
واژه‌های کلیدی: رفتار، فعالیت جسمانی، آموزش بهداشت، دانش آموز
متن کامل [PDF 509 kb]   (2717 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1398/6/16 | پذیرش: 1398/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUMS.REC.1398.162



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asa-kohnefroody Z, Peyman N, Ghodsikhah F, Shakeri-Nejad G. The Effect of Education Based on Planned Behavior Theory on Physical Activity of High School Girls. Iran J Health Educ Health Promot 2020; 8 (3) :210-223
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1336-fa.html

آسا کهنه فرودی زهرا، پیمان نوشین، قدسی خواه فاطمه، شاکری نژاد قدرت الله. تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر فعالیت جسمانی دختران دبیرستانی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1399; 8 (3) :210-223

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1336-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 7-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660