زمینه و هدف: خشونت علیه زنان در سراسر جهان دیده میشود. مطالعات نشان داده است که خشونت ارتباط زیادی با خودکارآمدی دارد. بنابراین، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی علیه آنها در شهر گرگان هدف این پژوهش بود.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآمون پسآزمون بر روی 91 زن همسردار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینیشهر گرگان در زمستان و بهار 1390-1391 انجام شد. ابزار جمعآوریدادهها چکلیست اطلاعات جمعیتشناختی و دو پرسشنامه سنجش خودکارآمدی عمومی و آگاهی زنان درباره خشونت بود. بر اساس نتایج پیشآزمونمحتوای آموزشی تهیه شد. پسآزمون 40 روز بعد پس از 3 جلسه آموزش اجرا شد.دادهها از طریق SPSS16 و با بهکارگیری آزمون تحلیلی مانند تی زوجی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: میانگین سنی افراد 13/12±37/37سال بود. نمرات میانگین میزان خودکارآمدی(001/0p<) و آگاهی زنان درباره خشونت (001/0p<) قبل و بعد از مداخله از نظر آماری تفاوت معناداری وجود داشت؛ به عبارتی دیگر، به نظر میرسد برنامه آموزشی بر ارتقاء میانگین متغیرهای مذکور مؤثر بوده است.
نتیجهگیری: برای کاهش خشونت خانگی علیه زنان، افزایش میزان آگاهی و خودکارآمدی آنان از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی و برنامهریزی صحیح پیشنهاد میشود.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
Taghdisi M H, Latifi M, Afkari M E, Dastoorpour M, Estebsari F, Jamalzadeh F. The Impact of Educational Intervention to Increase Self Efficacy and Awareness for the Prevention of Domestic Violence Against Women. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (1) :32-38 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-173-fa.html
تقدیسی محمد حسین، لطیفی مرضیه، افکاری محمداسحق، دستورپور مریم، استبصاری فاطمه، جمالزاده فیصل. تاثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (1) :32-38