زمینه و هدف: یکی از راههای دستیابی به جامعه سالم، آموزش نوجوانان در زمینه رفتارهای سالم است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش به شیوه همسانان بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر بستک انجام شد.
مواد و روشها: جمعیت موردمطالعه دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر بستک بودند. مطالعه بهصورت نیمهتجربی انجام شد. 201 دانشآموز در گروه مداخله و 157 دانشآموز در گروه شاهد قرار گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد مقیاس ارتقای سلامت جوانان جمعآوری شد. این پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت را در شش حیطه شامل تغذیه، حمایت اجتماعی، مسئولیت فردی سلامتی، ارزشگذاری سلامتی، ورزش و کنترل استرس ارزیابی میکند. مداخله آموزشیار طریق همسانان انجام گرفت. دادهها قبل و دو ماه بعد از مداخله جمعآوری شد و با استفاده از SPSS19 و آزمونهای تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در گروه مداخله در مقایسه با قبل از آموزش در تمامی حیطهها به جز حیطه ارزشگذاری سلامتی افزایش معناداری (در سطح 05/0) یافته بود (001/0p<)؛ اما در گروه شاهد در تمامی حیطهها کاهش معناداری (05/0>p) در میانگین این رفتارها مشاهده شد. پس از مداخله آموزشی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشآموزان در هر شش حیطه شامل تغذیه، حمایت اجتماعی، مسئولیتپذیری فردی سلامتی، ارزشگذاری سلامتی، ورزش و کنترل استرس در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد اختلاف آماری معناداری داشت (001/0 p<).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد آموزش به شیوه همسانان میتواند در تغییر رفتار نوجوانان به سمت رفتارهای سالم مؤثر باشد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی
Ahmadizade fini E, Madani A, Alizade A, Ghanbarnejad A, Aghamolaei T. Effect of Peer Education on Health Promoting Behaviors of Junior High School Students. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (2) :105-115 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-215-fa.html
احمدی زاده فینی الهام، مدنی عبداحسین، علیزاده علی، قنبرنژاد امین، آقاملایی تیمور. تأثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت دانشآموزان مدارس راهنمایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (2) :105-115