زمینه وهدف:ارتقاء بهداشت و تأمین سلامت افراد جامعه از ارکان مهم پیشرفت جوامع است.دانشجویان علوم پزشکی بهعنوان ارتقاءدهندگان سلامتی وارائهدهندگان مراقبت حرفهای، نقش کلیدی در ارتقاء سلامت دارند. لذا تعیین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بین آنان ازاهمیت ویژهای برخوردار است.
مواد و روشها:در این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی تعداد 400 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری طبقهای دو مرحلهای توسط پرسشنامه استاندارد سبک زندگی ارتقاء سلامت موردبررسی قرار گرفتند. این پرسشنامه دارای شش بعد (مسئولیتپذیری، فعالیت بدنی، تغذیه، رشد معنوی، مدیریت استرس وروابط بین فردی)است. دادهها بعد از ورود به SPSS11.5 با آمارهای توصیفی وآزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:میانگین سن 6/1 ± 36/21 بود. میانگین نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت 25 ± 08/113 (208)بود. بالاترین نمره کسبشده در زیرگروه رشد معنوی 2/6 ± 81/20 وکمترین در زیرگروه مسئولیتپذیری سلامتی 8/6±26/19 بود. از نظر آماری در بعد روابط بین فردی بین دو جنس اختلاف معناداری وجود داشت (50/0>p).
نتیجهگیری:باتوجه به وضعیت (سطح متوسط)انجام رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در بین دانشجویان علوم پزشکی بیرجند، برنامهریزی برای آموزش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت لازم است.
نوع مقاله:مطالعه پژوهشی.
Khazaie T, Khazaie T, Kianfar S, Jamshydizadeh L. Health-promoting Behavior Factors Among Students of Birjand University of Medical Sciences. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (2) :125-132 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-225-fa.html
خزاعی طاهره، خزاعی طیبه، کیانفر صدیقه، جمشیدی زاده لیلا. عوامل مؤثر بررفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (2) :125-132