[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 403-393 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثر یک مداخله مبتنی بر الگوی پرسید – پروسید بر ارتقاء مدیریت قاعدگی در دختران نوجوان کرمانشاه
ثریا سیابانی ، هانیه السادات جمشیدی* ، فاطمه رجعتی ، افشین الماسی
چکیده:   (1133 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت سلامت جنسی زنان، نقش مدیریت قاعدگی نوجوانان آشکار است. بر اساس شواهد دختران نوجوان در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران مدیریت قاعدگی خوبی ندارند. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثر اجرای یک برنامه ارتقاء سلامت با استفاده از الگو پرسید-پروسید در دختران نوجوان دبیرستانی کرمانشاه انجام شد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه نیمه تجربی بدون گروه کنترل است که در سال 1400 تا 1401 در شهر کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه ابتدا نیازسنجی با شرکت 300 نفر، دختر نوجوان دبیرستانی به صورت تصادفی دو مرحله‌ای انجام شد و ابزار جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه بود. سپس متناسب با نتایج نیازسنجی، مداخله آموزشی با حجم نمونه 80 نفر، دختر دبیرستانی که به صورت تصادفی دو مرحله‌ای انتخاب شدند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بر اساس الگو ی پرسید-پروسید بود و قبل، بعد و دو ماه بعد از مداخله توسط دانش آموزان تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه22 و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نیاز سنجی نشان داد که میانگین نمره آگاهی دانش‌آموزان (میانگین ± انحراف معیار) برابر 3/9± 7/06، نمره نگرش برابر8/33 ± 33/16 و نمره خودکارآمدی برابر 9/44 ± 32/28 بود. نتایج مقایسه‌ای نشان داد که میانگین و میانه عوامل مستعدکننده، عوامل قادرکننده و عوامل تقویت‌کننده (0/001>p) از نظر آماری در سه مقطع (قبل، بعد و دو ماه بعد از مداخله) تفاوت معنا داری دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه، نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی براساس الگوی پرسید-پروسید و اجزای آن (عوامل مستعدکننده، عوامل قادر‌کننده و عوامل تقویت‌کننده) بر مدیریت قاعدگی دختران نوجوان است.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت قاعدگی، الگوی پرسید-پروسید، دختران نوجوان، عادت ماهانه
متن کامل [PDF 681 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1402/3/22 | پذیرش: 1402/9/18
فهرست منابع
1. WHO. World Health Organization Adolescent health overview [Internet] World Health Organization; 2020 [cited October 9, 2020] Available from: https://wwwwhoint/health-topics/adolescent-health#tab=tab_. 2020.
2. Armour M PK, Manohar N, Holmes K, Ferfolja T, Curry C, et al. A The prevalence and academic impact of dysmenorrhea in young women: a systematic review and meta-analysis. 2019 [DOI:10.1089/jwh.2018.7615] [PMID]
3. Hennegan J, Shannon AK, Rubli J, Schwab KJ, Melendez-Torres G. Women's and girls' experiences of menstruation in low-and middle-income countries: A systematic review and qualitative metasynthesis. PLoS medicine. 2019;16(5):e1002803. [DOI:10.1371/journal.pmed.1002803] [PMID] []
4. Kaur R, Kaur K, Kaur R. Menstrual hygiene, management, and waste disposal: practices and challenges faced by girls/women of developing countries. Journal of environmental and public health. 2018;2018. [DOI:10.1155/2018/1730964] [PMID] []
5. Crockett LJ, Deardorf J, Johnson M, Irwin C, Petersen AC Puberty educa tion in a global context: Knowledge gaps, opportunities, and implications for policy J Res Adolesc [Internet] 2019;29(1):177-95 http://doiwiley com/https://doiorg/101111/jora12452 Accessed 2 Aug 2019. [DOI:10.1111/jora.12452] [PMID]
6. Haver J, Long JL, Caruso BA, Dreibelbis R. New Directions for Assessing Menstrual Hygiene Management (MHM) in Schools: A Bottom-Up Approach to Measuring Program Success (Dispatch). Studies in Social Justice. 2018;12(2):372-81. [DOI:10.26522/ssj.v12i2.1947]
7. Plesons M, Patkar A, Babb J, Balapitiya A, Carson F, Caruso BA, et al. The state of adolescent menstrual health in low-and middle-income countries and suggestions for future action and research. Reproductive Health. 2021;18(1):1-13. [DOI:10.1186/s12978-021-01082-2] [PMID] []
8. Chandra-Mouli V, Patel SV. Mapping the Knowledge and Understanding of Menarche, Menstrual Hygiene and Menstrual Health Among Adolescent Girls in Low-and Middle-Income Countries. The Palgrave Handbook of Critical Menstruation Studies. 2020:609-36. [DOI:10.1007/978-981-15-0614-7_46] [PMID]
9. OGUNLEYE OR. Nursing Intervention on Knowledge of Menstruation and Menstrual Hygiene Among Adolescents in Irepodun-Ifelodun Local Government of Ekiti State. 2020.
10. Hennegan J. Do Menstrual Hygiene Management Interventions Improve Education and Psychosocial Outcomes for Women and Girls in Low and Middle Income Countries? A Systematic Review. 2016. [DOI:10.1371/journal.pone.0146985] [PMID] []
11. Kajal J, Garg S, Singh J, Bhatnagar M, Chopra H, Bajpai S. Reproductive health of adolescent girls in an urban population of Meerut, Uttar Pradesh. Health and Population-Perspectives and Issues. 2009;32(4):204-9.
12. Shakor M YN, Ehanpour S, Alizadeh SH. Qualitative Needs Assessment in Adolescent Reproductive Health. 2015.
13. Afkari ME, Solhi M, Matin H, Hoseini F, Mansoorian M. The Efficiency of Educational Intervention Based on PRECEDE Educational Method in the Promotion of Life Quality of the Aged Under the Coverage of Tehran Cultural House of Aged People 2009. Iran J Ageing 2011; 5(4): 12-9. 2011.
14. Azizzadeh Pormehr A, Shojaezadeh D. The effects of educational intervention for anxiety reduction on nursing staffs based on PRECEDE-PROCEED Model. Health Education and Health Promotion. 2019;7(3):119-23. [DOI:10.29252/HEHP.7.3.119]
15. Siabani S, Charehjow H, Babakhani M. Knowledge, attitudes and practices (KAP) regarding menstruation among school girls in west of Iran: a population based cross-sectional study. International Journal of Pediatrics. 2018.
16. Jarahi r Gn, Mazlom r. Comparison of small-group education with mothers' participation and routine education on menstrual health behaviors in adolescent girls, a clinical trial. 2020.
17. Santhanakrishnan I, Athipathy V. Impact of health education on menstrual hygiene: An intervention study among adolescent school girls. International Journal of Medical Science and Public Health. 2018;7(6):468. [DOI:10.5455/ijmsph.2018.0307920032018]
18. Beydokhti TB, Dehnoalian A, Moshki M, Akbary A. Effect of educational‐counseling program based on precede‐proceed model during Pregnancy on postpartum depression. Nursing Open. 2021;8(4):1578-86. [DOI:10.1002/nop2.770] [PMID] []
19. Khani Jeihooni A, Hoshyar S, Afzali Harsini P, Rakhshani T. The effect of nutrition education based on PRECEDE model on iron deficiency anemia among female students. BMC women's health. 2021;21(1):256. [DOI:10.1186/s12905-021-01394-2] [PMID] []
20. Mehrabian F DM, Kasmaei P, Atrkar Z, Mahdaviroshan M. Determining the effect of educational intervention based on PRECEDE PROCEED model on nutritional behavior of health volunteers. 2019.
21. Bazpour M, Gheibizadeh M, Malehi AS, Keikhaei B. The effect of a training program based on the PRECEDE-PROCEED model on lifestyle of adolescents with beta-thalassemia: a randomized controlled clinical trial. International journal of hematology-oncology and stem cell research. 2019;13(1):12. [DOI:10.18502/ijhoscr.v13i1.320]
22. Ghaffari M, Rakhshanderou S, Asadpour M, Nasirzadeh M, Mazar L. Design, implementation, and evaluation of a PRECEDE-PROCEED model-based intervention for oral and dental health among primary school students of Rafsanjan city: a mixed method study. BMC public health. 2021;21(1):1-10. [DOI:10.1186/s12889-021-11585-z] [PMID] []
23. Putri SI, Soemanto R, Dewi YLR. PRECEDE-PROCEED Theory Regarding Socio-Cultural Aspects that Influence the Treatment of Healthy Reproduction Organs among Senior High School Female Students in Surakarta. Journal of Health Promotion and Behavior. 2017;2(1):27-40. [DOI:10.26911/thejhpb.2017.02.01.03]
24. Khani Jeihooni A, Moradi M. The effect of educational intervention based on PRECEDE model on promoting skin cancer preventive behaviors in high school students. Journal of Cancer Education. 2019;34:796-802. [DOI:10.1007/s13187-018-1376-y] [PMID]
25. Sanjari SH SM. The effect of education on prevention of vaginal infections based on PRECEDE-PROCEED model. 2017.
26. Meshki M AA, Fallahi M, Khah H. Application of PRECEDE-PROCEED Model in Promoting Preventive Behaviors of Musculoskeletal Disorders in Subsidized Users. 2020;17(1):924-35.
27. Khanna P, Kaur M, Varma N, Sharma S, Sehgal R, Singh T, et al. Impact of Community Based Nutrition Intervention in the Prevention and Control of Anaemia Among Reproductive Aged Women of India. Maternal and Child Health Journal. 2023:1-7. [DOI:10.1007/s10995-023-03656-x] [PMID]
28. Zigheymat F. Effect of education based on «precede-proceed» model on knowledge, attitude and behavior of epilepsy patients. International Journal of Behavioral Sciences. 2009;3(3):223-9.
29. Garcia ML, Gatdula N, Bonilla E, Frank GC, Bird M, Rascón MS, et al. Engaging intergenerational Hispanics/Latinos to examine factors influencing childhood obesity using the PRECEDE-PROCEED model. Maternal and child health journal. 2019;23:802-10. [DOI:10.1007/s10995-018-02696-y] [PMID]
30. Bammann K, Recke C, Albrecht BM, Stalling I, Doerwald F. Promoting physical activity among older adults using community-based participatory research with an adapted PRECEDE-PROCEED model approach: the AEQUIPA/OUTDOOR ACTIVE project. American Journal of Health Promotion. 2021;35(3):409-20. [DOI:10.1177/0890117120974876] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.KUMS.REC.1401.013



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siabani S, Jamshidi H S, Rajati F, Almasi A. Evaluation of the effect of an intervention based on the PRECEDE-PROCEED model on the improvement of menstrual management in teenager girls, Kermanshah. Iran J Health Educ Health Promot 2023; 11 (4) :393-403
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2492-fa.html

سیابانی ثریا، جمشیدی هانیه السادات، رجعتی فاطمه، الماسی افشین. ارزیابی اثر یک مداخله مبتنی بر الگوی پرسید – پروسید بر ارتقاء مدیریت قاعدگی در دختران نوجوان کرمانشاه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1402; 11 (4) :393-403

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660