[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 158-150 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر مداخله آموزشی مبتنی بر روش آموزشی کلیپ کارتونی در بهبود رفتارهای محافظتی اثرت زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش‌آموزان پسر شهر زاهدان
عصمت السادات حسینی* ، غلامرضا مسعودی ، رمضان میرزایی ، مهناز شهرکی پور ، سید علی حسینی ، سیده فاطمه رحیمی
چکیده:   (8936 مشاهده)
زمینه و هدف: محافظت از پوست و چشم در برابر خطرات اشعه ماورای بنفش نور خورشید با استفاده از به‌کارگیری وسایل حفاظت فردی (لباس، کلاه، کرم ضد آفتاب و عینک) یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در برابر سرطان پوست در بزرگ‌سالی است. هدف این مطالعه ارزیابی آموزش به روش پویانمایی بر ارتقای رفتارهای محافظتی در دانش‌آموزان بود.
مواد روش‌ها: این پژوهش مداخله‌ای از نوع نیمه‌تجربی بود که در 200 نفر از دانش‌آموزان سال ششم پسر انجام شد. نمونه‌گیری به روش تصادفی چندمرحله‌ای خوشه‌ای انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه چندقسمتی بود که روایی و پایایی آن با استفاده از پانل متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب با مقادیر 80/0 و83/0 مورد تأیید قرار گرفت. بعد از گردآوری داده‌ها مرحله اول برنامه آموزشی که شامل سخنرانی به همراه نمایش کلیپ کارتونی بود در گروه مداخله انجام شد. پس از گذشت دوره انتظار (2 ماه) دوباره دادها درگروهای موردمطالعه گردآوری و با کمکSPSS16 و آزمون‌های تی مستقل و زوجی، کای‌اسکوئر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: استفاده از تمام وسایل محافظت‌کننده در برابر نور خورشید (کرم ضد آفتاب، لباس، کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی) بعد از مداخله به‌طور معنا‌دار افزایش یافت و یافته‌ها نشان داد که استفاده از کرم ضد آفتاب، با افزایش از 35% به 9/70% بعد از مداخله آموزشی بیش‌ترین تغییر را داشته است.
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی و به‌کارگیری رسانه‌های تصویری ازجمله کلیپ کارتونی در ارتقای دانش و رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب (کرم ضد آفتاب، لباس، کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی) مؤثر است. همچنین ضروری است که فرآیندهای آموزشی تغییر رفتار با در نظر گرفتن سیاست‌های بهداشت همگانی تقویت شوند.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
واژه‌های کلیدی: اشعه آفتاب، اشعه ماورء‌خورشید، دانش‌آموزان، رفتارهای پیشگیرانه، رفتارهای حفاظتی، کلیپ کارتونی، زاهدان.
متن کامل [PDF 520 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2919 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/11/11 | پذیرش: 1394/5/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosein ٍ, Masoodi G, Mirzaee R, Shahrakipour M, Hosseini S A, Rahimi S F. Effect of Animation Based Training Intervention on Protective Behaviors Development of Harmful Effects of Sun Rays on Male Students in Zahedan. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (2) :150-158
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-263-fa.html

حسینی عصمت السادات، مسعودی غلامرضا، میرزایی رمضان، شهرکی پور مهناز، حسینی سید علی، رحیمی سیده فاطمه. اثر مداخله آموزشی مبتنی بر روش آموزشی کلیپ کارتونی در بهبود رفتارهای محافظتی اثرت زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش‌آموزان پسر شهر زاهدان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (2) :150-158

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-263-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660