[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 170-155 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اجرای یک برنامه ارتقاء سلامت با استفاده از الگوی پرسید - پروسید برای ارتقاء مشارکت مادران کودکان پیش‌دبستانی در برنامه وارنیش فلوراید
پریا حیدری* ، ثریا سیابانی ، صبا سیابانی ، بهزاد مهکی ، نگار حیدری
چکیده:   (1672 مشاهده)
زمینه و هدف: پوسیدگی زودرس دندان‌ها در دوران کودکی شیوع بالایی دارد. در دوره قبل از مدرسه، والدین تامین‌کننده اصلی بهداشت دهان و دندان کودکان هستند لذا مشارکت ایشان می‌تواند موجب موفقیت برنامه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر یک برنامه ارتقای سلامت با استفاده از الگوی پرسید - پروسید برای ارتقای مشارکت مادران کودکان پیش‌دبستانی در برنامه وارنیش فلوراید انجام گردید.

مواد و روش‌ها: این پژوهش، یک مطالعه‌ی مداخله‌ای بود که بر اساس الگوی پرسید - پروسید در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۲ در شهر کرمانشاه انجام شد. ابتدا یک مطالعه کیفی با انتخاب ۲۰ مادر با روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد سپس متناسب با نتایج حاصل، مداخله آموزشی طراحی و تعداد ۸۸ مادر به‌صورت در دسترس انتخاب شد، ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه و چک‌لیست محقق ساخته روا و پایا شده بود که در دو مرحله قبل و ۲ ماه بعد از مداخله تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ۲۰ و آزمون‌های آنالیز کوواریانس، معادلات برآوردیابی تعمیم‌یافته،  t زوجی و مک‌نمار تجزیه‌ و تحلیل شد و سطح معنی‌داری در تمام آزمون‌ها برابر ۰/۰۵ در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میانگین سنی مادران در گروه مداخله (۴/۲۵±۳۱/۸۴) و در گروه کنترل (۴/۲۶±۳۳/۱۱) سال بود. یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی تاثیر معنی‌دار مداخله آموزشی بر ارتقای میانگین نمره عوامل مستعدکننده از (۶/۴۶ ± ۷۵/۳۱) به (۳/۵۰ ± ۹۰/۱۸)، تقویت‌کننده از (۰/۹۸ ±۵/۹۵) به (۱/۰۱ ±۷/۸۸)، قادرکننده از (۳/۶۹± ۱۹/۱۱) به (۱/۹۴± ۲۶/۶۳) و فراوانی مشارکت مادران از (۱۳/۶۳درصد) به (۸۱/۸۱ درصد) در گروه مداخله ۲ ماه بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل بود و گروه مداخله تفاوت معنی‌داری در میانگین نمره این عوامل نسبت به گروه کنترل داشت (۰/۰۵>p).

نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان‌دهنده‌ی تاثیر مثبت یک برنامه آموزشی با استفاده از الگو پرسید - پروسید بر ارتقای مشارکت مادران در برنامه وارنیش فلورایدتراپی است. باتوجه‌ به جامعیت، انعطاف‌پذیری، قابلیت ارزشیابی و متعهد بودن این الگو نسبت به اصل مشارکت توصیه می‌شود الگوی پرسید - پروسید به‌عنوان راهکاری مناسب جهت توانمندسازی و ارتقای مشارکت افراد در برنامه‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. 
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، بهداشت دهان و دندان، الگوی پرسید - پروسید، وارنیش فلوراید، مادران، کودکان
متن کامل [PDF 535 kb]   (573 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1402/11/11 | پذیرش: 1403/1/30
فهرست منابع
1. Sandy L, Helmyati S, Amalia R. Nutritional Factors Associated with Early Childhood Caries: a systematic review and meta-analysis. J Saudi Dent. 2024 Mar;36(3):413-419. doi: 10.1016/j.sdentj.2023.12.001 [DOI:10.1016/j.sdentj.2023.12.001] [PMID] []
2. Jamshidi M, Sistani MMN, Boushehri N, Hamzeh M. Prevalence of Early Childhood Caries and the Related Factors among 3-5-Year-Old Children in Babol, Iran. J Dent (Shiraz). 2022 Jun; 23(2): 137-143. doi: 10.30476/DENTJODS.2021.88122.1313
3. Gudipaneni RK. Pattern and Severity of Early Childhood Caries among Preschool Children in Northern Region, Saudi Arabia: A Cross-Sectional Study. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada. 2019 Oct 10;19:e4622. doi: 10.4034/PBOCI.2019.191.35 [DOI:10.4034/PBOCI.2019.191.35]
4. Alshunaiber R, Alzaid H, Meaigel S, Aldeeri A, Adlan A. Early childhood caries and infant's oral health; pediatricians' and family physicians' practice, knowledge and attitude in Riyadh city, Saudi Arabia. J Saudi Dent. 2019;31(Suppl):S96-S105. doi: 10.1016/j.sdentj.2019.01.006 [DOI:10.1016/j.sdentj.2019.01.006] [PMID] []
5. Wang X, Ma Z, Lei M, Zhao C, Lin X, Cao F, et al. Association between early childhood caries and diet quality among Chinese children aged 2-5 years. Front Public Health. 2022 Sep 6;10:974419. doi: 10.3389/fpubh.2022.974419. [DOI:10.3389/fpubh.2022.974419] [PMID] []
6. Munteanu A, Holban A-M, Păuna M-R, Imre M, Farcașiu A-T, Farcașiu C. Review of professionally applied fluorides for preventing dental caries in children and adolescents. Applied Sciences. 2022 Jan;12(3):1054. doi: 10.3390/app12031054 [DOI:10.3390/app12031054]
7. Carey CM. Focus on fluorides: update on the use of fluoride for the prevention of dental caries. J Evid Based Dent Pract. 2014 Jun;14 Suppl:95-102. doi: 10.1016/j.jebdp.2014.02.004. [DOI:10.1016/j.jebdp.2014.02.004] [PMID] []
8. Basir L, Khanehmasjedi M, Khanehmasjedi S. Knowledge, attitudes, and practices regarding the oral health of children: a cross-sectional study among iranian parents. Braz J Oral Sci. 2022 Aug; 21:e228274. doi: 10.20396/bjos.v21i00.8668274 [DOI:10.20396/bjos.v21i00.8668274]
9. shiani M, Jalili Z, shojaeizadeh D. The Effect of Education Based on the Precede-Proceed Model on the Mental Health of Middle -aged Women referred to Municipal Health Houses of Tehran. Iran J Health Educ Health Promot 2021; 8 (4) :309-323. doi:10.29252/ijhehp.8.4.309 [DOI:10.29252/ijhehp.8.4.309]
10. Jafari A, Zangooei M, Aslani S, Shamshiri A, Hesari H. The Role of Trained Mothers in Varnish Fluoride Therapy Program. ijpd. 2013 Apr;9:59-66. doi:10.29252/ijpd.9.1.59 [DOI:10.29252/ijpd.9.1.59]
11. Mohebbi SZ, Razeghi S, Chinipardaz Z, Soleimannejad H, Kharazifard MJ. Performance of Preschoolers' Mothers and Senior Dental Students After Receiving Training on Fluoride Varnish Administration. J Dent (Tehran). 2017 Jul;14(4):237-245.
12. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psychology. 2006 Dec;28(4): 563 - 575. doi: 10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
13. Bab N, Khodadadi H, Nasirzadeh M. Planning, implementation, and evaluation of educational intervention based on PRECEDE-PROCEED model for mothers about oral health promotion on children aged 3-6 years. J Educ Health Promot. 2022 Jul 29;11:243. doi: 10.4103/jehp.jehp_561_21. [DOI:10.4103/jehp.jehp_561_21] [PMID] []
14. Rahaei Z, Zare-Bidoki M, Fotouhi-Ardakani F, Jambarsang S. Improving the Participation of Preschool Children's Mothers in Fluoride Varnish Program: An Educational Intervention. J Educ Community Health. 2023 Mar; 10(1):43-48. doi: 10.34172/jech.2023.A-10-1131-2 [DOI:10.34172/jech.2023.A-10-1131-2]
15. Bahmani A, Einolahzadeh K, Fallahi A. Effect of Education on Parents' Behavioral Intention Regarding the Prevention of Dental Caries on the First Permanent Molars in Preschool Children. J Health Res Commun 2021; 7 (1) :37-45. doi:‎ 20.1001.1.24236772.1400.7.1.4.0
16. Mehdipour A, Montazeri Hedeshi R, Asayesh H, Karimi A, Omidi Kopayee R, Asgari H. Evaluation of Knowledge, Attitudes and Performance of the Parents of Preschool and Primary School Children Referred to Health Centers of Qom City about the Importance of Preserving Primary Teeth and its Related Factors, Iran. Qom Univ Med Sci J 2016; 10 (6) :94-105. doi: 20.1001.1.17357799.1395.10.6.10.0
17. Ghaffari M, Rakhshanderou S, Asadpour M, Nasirzadeh M, Mazar L. Design, implementation, and evaluation of a PRECEDE-PROCEED model-based intervention for oral and dental health among primary school students of Rafsanjan city: a mixed method study. BMC Public Health. 2021 Sep;21(1):1609. doi: 10.1186/s12889-021-11585-z [DOI:10.1186/s12889-021-11585-z] [PMID] []
18. Da Cunha DT, Stedefeldt E, De Rosso VV. The role of theoretical food safety training on Brazilian food handlers' knowledge, attitude and practice. Food Control. 2014 Sep;43:167-174. doi: 10.1016/j.foodcont.2014.03.012 [DOI:10.1016/j.foodcont.2014.03.012]
19. Rahimzadeh A, Faghih Solaimani P, Rahmani K, Bagheri S. Effect of a Training Intervention Program Designed Based on Health Belief Model on Adopting Behaviors Preventing Dental Caries in Students. Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (3) :266-276. doi: 10.30699/acadpub.ijhehp.6.3.266 [DOI:10.30699/acadpub.ijhehp.6.3.266]
20. Shirzad M, Taghdisi M H, Dehdari T, Abolghasemi J. The Effect of Educational Intervention in Changing Mothers' Attitudes, Perceived Self-Efficacy and Perceived Barriers Regarding Oral Health of Preschool Children. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (3) :181-187.
21. Ghorbani B, Shahnazi H, Hassanzadeh A. Improving student's self-efficacy and perceived susceptibility toward oral and dental health: a randomized controlled trial. J Oman Med. 2018 Sep;33(5):423-428. doi: 10.5001/omj.2018.77 [DOI:10.5001/omj.2018.77] [PMID] []
22. Khan MA, Okeah BO, Mbivnjo EL, Kisangala E, Pritchard AW. The Role of Community Health Workers in Oral Health Promotion and the Impact of their services in Sub-Saharan Africa: A Systematic Review. J SAD. 2022 Jun;77(5):284-293. doi: 10.17159/2519-0105/2022/v77no5a5 [DOI:10.17159/2519-0105/2022/v77no5a5]
23. Castilho ARFd, Mialhe FL, Barbosa TdS, Puppin-Rontani RM. Influence of family environment on children's oral health: a systematic review. J Pediatr. 2013 Mar-Apr; 89(2):116-123. doi: 10.1016/j.jped.2013.03.014 [DOI:10.1016/j.jped.2013.03.014] [PMID]
24. Çolakoğlu N, Has E. The Evaluation of the Effects of Socio-Demographic Factors on Oral and Dental Health: A Study on the Ages 6.-12. Procedía-social and behavioral sciences. 2015 Jul;195: 1278-1287. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.06.286 [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.06.286]
25. de Jong-Lenters M, Duijster D, Bruist M, Thijssen J, De Ruiter C. The relationship between parenting, family interaction and childhood dental caries: a case-control study. Soc Sci Med. 2014 Sep;116:49-55. doi: 10.1016/j.socscimed.2014.06.031 [DOI:10.1016/j.socscimed.2014.06.031] [PMID]
26. Mehrabian F, Defaei M, Kasmaie P, Atrkar-Roushan Z, Mahdvi-Roshan M. Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE PROCEED Model on Nutritional Behavior in Health Volunteers . JGUMS 2019; 28 (110) :41-50.
27. Satyarup D, Dalai RP, Nagarajappa R, Naik D, Mohanty I. Effectiveness of trained health workers in improving the oral hygiene of preschool children. Rocz Panstw Zakl Hig. 2021;72(1):77-82. doi: 10.32394/rpzh.2021.0148 [DOI:10.32394/rpzh.2021.0148] [PMID]
28. Rozier RG, Sutton BK, Bawden JW, Haupt K, Slade GD, King RS. Prevention of early childhood caries in North Carolina medical practices: implications for research and practice. J Dent Educ. 2003 Aug;67(8):876-885. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2003.67.8.tb03674.x] [PMID]
29. Zigheymat F. Effect of education based on «precede-proceed» model on knowledge, attitude and behavior of epilepsy patients. International Journal of Behavioral Sciences. 2009;3(3):223-229.
30. Sudhanthar S, Lapinski J, Turner J, Gold J, Sigal Y, Thakur K, et al. Improving oral health through dental fluoride varnish application in a primary care paediatric practice. BMJ Open Qual. 2019 May 31;8(2):e000589. doi: 10.1136/bmjoq-2018-000589 [DOI:10.1136/bmjoq-2018-000589] [PMID] []
31. Okunseri C, Szabo A, Jackson S, Pajewski NM, Garcia RI. Increased children's access to fluoride varnish treatment by involving medical care providers: effect of a Medicaid policy change. Health Serv Res. 2009 Aug;44(4):1144-1156. doi: 10.1111/j.1475-6773.2009.00975.x [DOI:10.1111/j.1475-6773.2009.00975.x] [PMID] []
32. Pyatt J, Spink D, Alves-Dunkerson J. Washington State School-based Sealant and Fluoride Varnish Program Guidelines: Washington State Department of Health; 2012.
33. Choi HS, Ahn HY. Effects of mothers involved in dental health program for their children. J Korean Acad Nurs. 2012 Dec;42(7):1050-1061. doi: 10.4040/jkan.2012.42.7.1050 [DOI:10.4040/jkan.2012.42.7.1050] [PMID]
34. Wilson AR, Mulvahill MJ, Tiwari T. The impact of maternal self-efficacy and oral health beliefs on early childhood caries in Latino children. Front Public Health. 2017 Aug 28;5:228. doi: 10.3389/fpubh.2017.00228 [DOI:10.3389/fpubh.2017.00228] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.KUMS.REC.1401.014



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari P, Siabani S, Siabani S, Mahaki B, Heidari N. Designing, Implementing, and Evaluation a Health Promotion Program Using PRECEDE-PROCEED Model on the Participation Rate of Mothers, with Preschool Children (3-6 year), in Fluoride Varnish Program. Iran J Health Educ Health Promot 2024; 12 (2) :155-170
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2701-fa.html

حیدری پریا، سیابانی ثریا، سیابانی صبا، مهکی بهزاد، حیدری نگار. طراحی و اجرای یک برنامه ارتقاء سلامت با استفاده از الگوی پرسید - پروسید برای ارتقاء مشارکت مادران کودکان پیش‌دبستانی در برنامه وارنیش فلوراید. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1403; 12 (2) :155-170

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2701-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4687