[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 49-40 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط برنامه‌ریزی آموزشی با بهداشت روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر عوامل استرس‌زای آموزشی و روش‌های مدیریت استرس
داود عبدالهی*
چکیده:   (8020 مشاهده)

زمینه و هدف: کارکرد نامناسب سازمان‌ها ارتباط مستقیمی با بهداشت روانی و جسمی مردم آن جامعه دارد؛ ازجمله این سازمان‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی است که آموزش دانشجویان پرستاری را بر عهده دارد. هدف اصلی این پژوهش عبارت است از ارتباط برنامه‌ریزی آموزشی با بهداشت روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر عوامل استرس‌زای آموزشی و روش‌های مدیریت استرس.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی از دو پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه محقق ­ساخته (10/71 =a) و پرسشنامه جالوویس. به‌منظور تعیین ضریب همبستگی پرسشنامه جالوویس از آزمون و بازآزمون بعد از 3 هفته انجام شد (89/r=). از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران 354 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از آماره­های توصیفی و آماره­های تحلیلی (تی تست، تحلیل واریانس یک­طرفه) از طریق SPSS 21 تجزیه ­وتحلیل شدند.

یافته‌ها: از بین 354 دانشجوی موردمطالعه، 32/1% مشکوک به اختلال روانی بودند؛ که این میزان در زنان 7 /29 % و مردان 34/3% بود. بین بیماری‌های جسمی و سلامت روانی قبلی ارتباط معناداری وجود داشت. بین عوامل استرس‌زا و سلامت روان نیز ارتباط معناداری به­دست ­آمد. همبستگی معناداری بین سلامت روان و عوامل استرس‌زای آموزشی مانند نگرش منفی در جامعه درباره پرستاری و ابهام درباره نقش حرفه‌ای پرستاران در زمان آموزش وجود داشت.

نتیجه‌گیری: تعدادی از دانشجویان پرستاری مشکوک به اختلالات روانی بودند. ازاین‌رو، به‌منظور جلوگیری از اثرات تخریبی روان‌شناختی و جسمی ناشی از استری بر دانشجویان، تأمل درباره عوامل استرس‌زای آموزشی جهت کاهش مسائل ذهنی توصیه‌شده است.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: برنامه ریزی آموزشی، دانشجویان پرستاری، عوامل استرس زای آموزشی، سلامت روانی، مدیریت استرس
متن کامل [PDF 593 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2886 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/8/8 | پذیرش: 1394/9/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi D. Association of Educational Planning with Mental Health of Nursing Students of Tehran Medical Science University with Emphasis on the Educational Stressor Factors and Stress Management Methods. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (1) :40-49
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-433-fa.html

عبدالهی داود. ارتباط برنامه‌ریزی آموزشی با بهداشت روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر عوامل استرس‌زای آموزشی و روش‌های مدیریت استرس. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (1) :40-49

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-433-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645