زمینه و هدف: برای والدگری مؤثر که حاصل آن داشتن فرزندانی شاد، سالم و مولّد است، لازم است که الگوی بومی مؤثر و مبتنی بر فرهنگ ایران طراحی گردد. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخصهای والدگری موفق دوره نوجوانی در نمونههایی خانوادههای ایرانی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها کیفی، از نوع دادهبنیاد بود. بدین منظور 13 نفر از والدین نوجوانان سالم به روش نمونهگیری نظری و با استفاده از مصاحبه عمیق و اکتشافی در طول یک دوره ششماهه موردمطالعه قرار گرفتند. دادهها پس از جمعآوری، ثبت و کدگذاری، در قالب مقولههای اصلی، دستهبندی شدند. در تحلیل دادهها، کدهای اولیه شناسایی گردید و در کدگذاری محوری، مقولههای نقش والدینی مشخص شدند.
یافتهها: تحلیل دادههای کیفی مشخص کرد که در مقوله نقش والدینی شاخصهای قدردانی، دلگرمکردن، صمیمیت، ارتباط مثبت، هدایت، مسئولیت، عدالت، نظارت، کنترل و الگو بودن بهعنوان شاخصهای نقش والدینی در والدگری موفق نقش دارند.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر میتواند برای والدین در جهت تربیت نوجوان سالم مثمر ثمر باشد. همچنین مشاوران و روانشناسان خانواده میتوانند از نتایج پژوهش حاضر بهمنظور آموزش والدگری موفق به خانوادهها استفاده نمایند.
Asadi M, Mansourian Y, Nazary A M. Exploring Indicators of Successful Parenting of Adolescents among Iranian Families: A Qualitative Study. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (3) :219-231 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-309-fa.html
اسدی مسعود، منصوریان یزدان، نظری علیمحمد. تبیین شاخصهای والدگری موفق دوره نوجوانی در نمونه هایی از خانواده های ایرانی: یک مطالعه کیفی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (3) :219-231