زمینه و هدف: فشارخون بالا در جوامع رو به افزایش است و با سبک زندگی افراد
رابطه تنگاتنگی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس
الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در
مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان جهرم بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخله ای 40 بیمار در گروه مداخله و 40 بیمار در
گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید طراحی
و در گروه مداخله اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته شامل
سؤالاتی درزمینۀ مشخصات جمعی تشناختی بیماران و سازه های الگوی پرسید–
پروسید بود. داد هها در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شد.
داده ها به وسیله آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کایاسکوئر با استفاده از
نر مافزار SPSS19 مورد تجزی ه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل
تقوی تکننده و عوامل قادرکننده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش
معناداری داشت ) 05 / p<0 (. همچنین افزایش معناداری در میزان فعالیت جسمی
بیماران گروه مداخله و بهبودی قاب لتوجهی در رژیم غذایی آن ها نسبت به گروه
کنترل مشاهده شد ) 05 / .)p<0
نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی پرسید- پروسید در افزایش عوامل
مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل تقوی تکننده و قادرکننده در بیماران مبتلا
به پرفشاری خون و همچنین تغییر سبک زندگی آ نها به ویژه درزمینۀ افزایش
فعالیت جسمی و بهبود رژیم غذایی مؤثر است.
Hosseini F, Farshidi H, Aghamolaei T, Madani A, Ghanbarnejad A. The Impact of an Educational Intervention Based On PRECEDE - PROCEED Model on Lifestyle Changes among Hypertension Patients. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (1) :17-27 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-124-fa.html
حسینی فاطمه السادات، فرشیدی حسین، آقاملایی تیمور، مدنی عبدالحسین، قنبررنژاد امین. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (1) :17-27