زمینه و هدف: برنامه ریزی آموزشی، به عنوان ارکان آموزش بهداشت، به صرفه بوده و جزء اولویت های
سازمان جهانی بهداشت و سیاستگذاران منطقه ای بهداشت جامعه است. هدف این پژوهش، مقایسه
در ارتقاء آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای کودکان « چندرسانه ای » و « لحظه ای » تأثیر دو روش آموزشی
دبستانی است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. پژوهش در دو گروه 84 نفری از دانش آموزان
11-8 ساله بخش جاجرود منطقه 8 تهران به صورت تصادفی از دو دبستان انتخاب و تحت آموزش
قرار گرفتند انجام شد. مداخله آموزشی در گروه اوّل به شیوه آموزش لحظه ای توسط معلّم و در گروه
دوّم با استفاده از بسته آموزشی چندرسانه ای صورت گرفت. متغیرهای موردنظر (سطح آگاهی، نگرش
و رفتار تغذیه ای) در سه مرحله (قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله) توسط پرسشنامه محقق ساخته،
اندازه گیری شد و داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و آزمون اندازه های تکراری با نرم افزار
مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. SPSS16
یافته ها: قبل از مداخله، بین دو گروه لحظه ای و چندرسانه ای تفاوت معناداری در میانگین نمرات آگاهی،
پس از مداخله آموزشی، نمرات .(p=0/ و 67 p=0/ و 52 p=0/ نگرش و رفتار تغذیه ای دیده نمی شد ( 93
درحالی که نمرات بهبود نگرش (p>0/ افزایش آگاهی در هر دو گروه به طور معنادار افزایش یافت ( 001
بود. p>0/ و 04 p<0/ و بهبود رفتار به ترتیب 001 p>0/ و 17 p<0/ در دو گروه به ترتیب 001
نتیجه گیری: به نظر می رسد در بعضی شرایط، آموزش لحظه ای در دسترس تر، کم هزینه تر و درعین حال
اثربخش تر از آموزش چندرسانه ای باشد؛ و می توان از فرصت های بی شماری که در طول سال تحصیلی
در اختیار معلمان قراردارد با حداقل هزینه استفاده بهینه کرد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
Shahmohammadi S, Tavousi M, Ghofranipour F. A Comparison of the Effectiveness of Two Training Methods of Nutritional Behavior of Elementary School Students: Opportunistic vs. Multimedia Training. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (3) :179-185 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-140-fa.html
شاه محمدی شهره، طاووسی محمود، غفرانی پور فضل اله. مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی لحظه ای و چندرسانه ای بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان ابتدایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (3) :179-185