[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 13-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان
ناصر صبحی قراملکی ، پرویز پرزور* ، سیف الله آقاجانی ، محمد نریمانی
چکیده:   (14296 مشاهده)
‌زمینه و هدف: استرس، اضطراب و افسردگی به‌عنوان عوامل سلامت‌روانی، مشکلات متعددی برای دانشجویان که قشر آینده‌ساز کشور هستند، ایجاد می‌کند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. برای دست‌یابی به هدف مذکور، 186 دانشجوی پسر با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی روی تمامی آن‌ها اجرا گردید. بعد از اجرای پرسشنامه از دانشجویانی که نمره 28 به بالا را در پرسشنامه کسب کرده بودند، تعداد 40 نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. آموزش به‌صورت گروهی در 8 جلسه (هفته‌ای دو جلسه 90 دقیقه‌ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی لویندا گردآوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان شرکت‌کننده در گروه آموزش تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون کاهش‌یافته است (001/0p<).
نتیجه‌گیری: آموزش تنظیم هیجان نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی را به‌طور معناداری کاهش میدهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه ارتقاء سلامت روان دانشجویان دارد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، استرس، اضطراب، افسردگی، دانشجویان، سلامت روانی، اردبیل.
متن کامل [PDF 271 kb]   |   متن کامل (HTML)   (15244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/9/17 | پذیرش: 1394/3/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sobhi-Gharamaleki N, Porzoor P, Aghajani S, Narimani M. Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reduction of Anxiety, Stress and Depression Symptoms among University Students. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (1) :5-13
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-234-fa.html

صبحی قراملکی ناصر، پرزور پرویز، آقاجانی سیف الله، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (1) :5-13

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-234-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660