زمینه و هدف: استرس، اضطراب و افسردگی بهعنوان عوامل سلامتروانی، مشکلات متعددی برای دانشجویان که قشر آیندهساز کشور هستند، ایجاد میکند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانههای استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای دستیابی به هدف مذکور، 186 دانشجوی پسر با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی روی تمامی آنها اجرا گردید. بعد از اجرای پرسشنامه از دانشجویانی که نمره 28 به بالا را در پرسشنامه کسب کرده بودند، تعداد 40 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. آموزش بهصورت گروهی در 8 جلسه (هفتهای دو جلسه 90 دقیقهای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی لویندا گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان شرکتکننده در گروه آموزش تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل در پسآزمون کاهشیافته است (001/0p<).
نتیجهگیری: آموزش تنظیم هیجان نشانههای استرس، اضطراب و افسردگی را بهطور معناداری کاهش میدهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه ارتقاء سلامت روان دانشجویان دارد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
Sobhi-Gharamaleki N, Porzoor P, Aghajani S, Narimani M. Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reduction of Anxiety, Stress and Depression Symptoms among University Students. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (1) :5-13 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-234-fa.html
صبحی قراملکی ناصر، پرزور پرویز، آقاجانی سیف الله، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانههای استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (1) :5-13