[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 46-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مهارت‌های مورد انتظار محیط کار از دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد ‌آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در جهت افزایش پاسخگویی اجتماعی
آرش سلحشوری ، مرضیه عربان ، هاشم محمدیان ، ناصر حاتم زاده ، بنفشه محجوب ، مهرنوش جاسم زاده ، علیرضا شاه ولی کوه شوری ، اکبر بابائی حیدرآبادی*
چکیده:   (855 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخ‌گویی و تعهد اجتماعی یکی از رویکردهای فلسفی دانشگاه‌ها می‌باشد که تمرکز آن بیشتر بر مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها در خدمت به جامعه است. در همین خصوص صلاحیت‌های دانش‌آموختگان مراکز آموزش عالی موضوع بسیار مهمی است که هدف این پژوهش شناسایی مهارت‌های مورد انتظار جامعه از دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد ‌آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در جهت افزایش سطح پاسخ گویی اجتماعی می‌باشد.

مواد و روش ها: این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت و کارکنان مسئول واحد آموزش سلامت در زیرمجموعه معاونت بهداشتی بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس به مطالعه دعوت شدند. روش گردآوری داده‌ها به‌صورت مصاحبه ساختاریافته بود که پس از جمع آوری داده‌ها مورد تحلیل محتوا قرار گرفت.

یافته‌ها: این پژوهش با مشارکت ۱۹ نفر از دانش‌آموختگان و کارشناسان آموزش بهداشت با میانگین سنی ۳۹ سال و میانگین سابقه کار ۱۴ سال انجام شد. ۱۰۵ نیاز و مهارت یک کارشناس آموزش بهداشت و ارتقا سلامت در قالب چهار طبقه اصلی شامل؛ مهارت‌های موردنیاز کارشناس آموزش بهداشت و ارتقا سلامت در محیط کار، مهارت‌های مفید برای محیط کار که در دانشگاه آموزش داده می‌شود، مهارت‌های مورد انتظار محیط کار و انتظارات از نظام آموزشی جهت افزایش پاسخ گویی به نیازهای جامعه، ارائه شد.

نتیجه‌گیری: بر حسب اظهارات مشارکت کنندگان بنظر می‌رسد بین مهارت‌های آموزش داده‌شده در سطح دانشگاه و نیازهای شغلی دانش‌آموختگان این رشته شکاف وجود دارد و بیشتر این تفاوت در مورد مهارت‌های عملی برآورد شده است. همچنین به‌منظور بهبود پاسخگوئی به نیازهای کارکنان و نهایتاً نیازهای جامعه، حمایت علمی و عملی متخصصین آموزش بهداشت و ارتقا سلامت از شاغلین در محیط کار موردنیاز است که مستلزم تعامل نظامند و مداوم بین معاونت بهداشت با دانشکده بهداشت می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌، محیط کار، دانش‌آموختگان، پاسخگویی اجتماعی، رشته تحصیلی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 309 kb]   (496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قوانین و سیاست های سلامت
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/11/15
فهرست منابع
1. Mosadegh A, AKBARI SA, Rahimitabar P. Health system governance in Iran: a Delphi study. 2020.
2. Torkashvand Moradabadi M, Torkashvand Z. Epidemiological transition and the importance of social policy: mortality statistic in Ilam, Iran during 2011-2017. Payesh (Health Monitor). 2019; 18(4):321-31.
3. Zamani Z, Asadi I, Ameri Z. Correction necessity in education curriculum of medical sciences according to COVID-19. Horizons of Medical Education Development. 2021.
4. Rahbar Taramsari M, Heidarzadeh A, Khoshrang H, Mohseni F, Taheri M, Asgari F, et al. Development the field of accountable education: along the way from the comprehensive health service center to the social accountable medical education center: The need for change. Research in Medical Education. 2021; 13(4):76-9. [DOI:10.52547/rme.13.4.76]
5. Moezzi M, Shirani M, Majidi F, Saberzade M. Design and implementation of community-based and accountability educational program: Experience report of EDC of Shahrekord University of Medical Sciences Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17(0):120-4.
6. Yazdani S, Akbarilakeh M, Abdalla ME, Charles B, Arbabisarjou A, Moonaghi HK. Measuring social accountability of medical universities' education function-design, development, and validation of instrument. J Evolution Med Dent Sci. 2019; 8(26):2110-4. [DOI:10.14260/jemds/2019/464]
7. Yamani N, Omid A, Najimi A, Shahidi S, Aghdak P, Heydary Sharif Abad S, et al. Common and important signs, symptoms and diseases that a general practitioner should know: One step toward socially accountable education. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17:1-14.
8. TATARI F, HOSSEINI SA, BORJI A. Investigation the Role of Faculty Members in Accountable Medical Education. 2018.
9. Boelen C, Pearson D, Kaufman A, Rourke J, Woollard R, Marsh DC, et al. Producing a socially accountable medical school: AMEE Guide No. 109. Medical Teacher. 2016;38(11):1078-91. [DOI:10.1080/0142159X.2016.1219029] [PMID]
10. Asartamar M, Moghtader Mansouri A. The Role of Social Responsibility Components on Organizational Health (Case Study of Urmia Health Network Staff). Journal of healthcare management. 2019;10(3):7-20.
11. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing. Education Strategies in Medical Sciences. 2016;9(3):194-205.
12. Adib-Hajbaghery M. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Yale of USA. Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences. 2020;8(1):7-14.
13. Reid L. Scientism in medical education and the improvement of medical care: Opioids, competencies, and social accountability. Health Care Analysis. 2018;26(2):155-70. [DOI:10.1007/s10728-017-0351-9] [PMID]
14. Zare_Farashnandi F, Hashemian M. The Necessity of Master's Degree in Clinical Librarianship. Journal of Health Administration. 2019;22(1):9-11.
15. Hamidzadeh Y, Rezakhani-Moghaddam H. The Status of Health Education and Health Promotion in Iran's Five-year Development Plans. Journal of Education and Community Health. 2016 Mar 30;2(4):1-2. [DOI:10.21859/jech-02041]
16. Keshavarz Mohammadi N, Zarei F, Parsinia S. Health education and health promotion in Iran: Past, Present and Future. Journal of Health Education and Health Promotion. 2013;1(2):66-71.
17. Azizi M-H. The historical backgrounds of the ministry of health foundation in Iran. 2007.
18. Shojaeizadeh D, Asl SM, Moghaddam HR. Comparative Study of Health Education and Health Promotion Ph. D. Degree Program in Iran and Several Countries. Tolooebehdasht. 2018;16(6):23-32.
19. Azimi M. Explaining the experience of education and health education professionals in school health education with existing health crisis crises and health promotion in schools, with emphasis on identifying needs. 2018.
20. Divdar M, Araban M, Heydarabadi AB, Cheraghian B, Stein L. Effectiveness of message-framing to improve oral health behaviors and dental plaque among pregnant women. Archives of Public Health. 2021;79:1-8. [DOI:10.1186/s13690-021-00640-1] [PMID] []
21. Babaei Heydarabadi A, Araban M, Nouhjah S, Mojadam M, Kiamarzi F. Identifying the Factors Affecting People's Participation in" Education by People for People" During Covid-19 Outbreak: A Qualitative Study. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2022:11-20. [DOI:10.52547/ijhehp.10.3.224]
22. Khansari F, Saeedinejad Y, Raoofi A, Shamsi Gooshki E. Psychological Experiences of Women with Breast Cancer after Passing through the Critical Stage; a Qualitative Study. ijbd. 2016; 9 (3) :53-59.
23. Campbell KA, Orr E, Durepos P, Nguyen L, Li L, Whitmore C, et al. Reflexive thematic analysis for applied qualitative health research. The Qualitative Report. 2021;26(6):2011-28. [DOI:10.46743/2160-3715/2021.5010]
24. Entezarian N, Tahmasebi T. Assessing the level of coordination and compliance of the higher education system and Technical and vocational training with the needs of the labor market. Monthly Labor and Society,2012,140. [In persian].
25. Mohammadi S, Labbafghassemi R, Amiri Z, Lameei A. Views and Expectations of Talented Medical and Dental Students in Shahid Beheshti University of Health Care and Medical Education on Educational, Research, Welfare and Extracurricular Facilities. Medical education, 2021; 2(1):7-14 [ In Persian].
26. Fakhari H, Dadgar SH. Investigating the "expectation-practice gap" of professional skills training in accounting graduates (with emphasis on undergraduate courses). Journal of Educational Planning Studies,. 2018; 6(12):88-168.(In Persian).
27. Moezzi M , Shiran Mi, Majidi F, Saberzade M. Design and implementation of community-based and responsive educational program: An experience from the Education Development Center of Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :120-124.(In Persian).
28. Maracy M R, Mostafavi-Darani F, Chatripour R, Salahshoori A, Zamani-Alavijeh F. The Apprehensions of Health Schools in Interacting with Health Vice-Presidency and the Industry Sector: A Qualitative Study. 3. 2020; 16 (2) :129-135.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJUMS.REC.1399.267



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salahshouri A, Araban M, Mohammadian H, Hatamzadeh N, Mahjoub B, Jasemzadeh M, et al . Explaining the Expected Skills in the Workplace from the Graduates of the Master's Degree in Health Education and Health Promotion in Order to Increase the Level of Social Accountability. Iran J Health Educ Health Promot 2024; 12 (1) :32-46
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2465-fa.html

سلحشوری آرش، عربان مرضیه، محمدیان هاشم، حاتم زاده ناصر، محجوب بنفشه، جاسم زاده مهرنوش، و همکاران.. تبیین مهارت‌های مورد انتظار محیط کار از دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد ‌آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در جهت افزایش پاسخگویی اجتماعی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1403; 12 (1) :32-46

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2465-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660