زمینه و هدف: ﺳﺮﻃﺎن ﭘﺴﺘﺎن شایعترین ﺳﺮﻃﺎن در بین زﻧـﺎن است. یکی از راههای ﻛﺎﻫﺶ مرگومیر ﻧﺎﺷـﻲ از سرطان پستان، تشخیص زودﻫﻨﮕﺎم تودههای پستانی از طریق انجام ماموگرافی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در انجام ماموگرافی بین معلمان شهر بوشهر انجامشد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است که روی 120 معلم بالای 40 سال انجام شد. افراد از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. معلمان گروه مداخله دو جلسه آموزش گروهی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی دریافت نمودند. هر دو گروه پرسشنامه استاندارد چمپیون را قبل، بلافاصله و سه ماه پس از آموزش تکمیل کردند. انجام ماموگرافی در دو گروه قبل و سه ماه بعد از مطالعه انجام شد.
یافتهها: مقایسه تغییرات سازهها بین دو گروه آموزش و کنترل در طول زمان تفاوت معناداری در میانگین نمره آگاهی، منافع درکشده، موانع درکشده و انگیزش بهداشتی (05/.>P) را نشان داد؛ اما تفاوت معناداری در حساسیت و شدت درکشده مشاهده نشد (05/.>P). انجام ماموگرافی در افراد گروه مداخله بهطور معناداری نسبت به گروه شاهد بیشتر بود (05/.>P).
نتیجهگیری: آموزش گروهی با تعداد جلسات محدود تأثیر مطلوبی در آگاه نمودن معلمین در زمینه سرطان پستان و انجام ماموگرافی داشت. لذا توصیه میشود برنامههای آموزش گروهی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی جهت گروههای مختلف زنان، بهویژه معلمان، در جامعه طراحی و اجرا گردد.
Heydari E, Noroozi A, Tahmasebi R. The Impact of Education Based on Health Belief Model on Mammography among Bushehrian Teachers. Iran J Health Educ Health Promot 2017; 4 (4) :271-280 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-384-fa.html
حیدری عصمت، نوروزی آزیتا، طهماسبی رحیم. تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام ماموگرافی بین معلمان شهر بوشهر. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (4) :271-280