[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 112-102 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرآموزش مبتنی بر مدل الگوی فرانظریه ای بر خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری مصرف صبحانه در دانش آموزان دوره راهنمایی
رضا پورنارانی ، لاله حسنی* ، تیمور آقا ملایی ، شکرالله محسنی
چکیده:   (9038 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش تغذیه، جزء کلیدی برنامه های ارتقای سلامت بوده و به بهبود رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان منجر می شود. پژوهش حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه ای نسبت به مصرف صبحانه در دانش آموزان انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی روی  تعداد ۲۹۰ دانش آموز دوره اول متوسطه(۵۱/۷درصد پسر و ۴۸/۳درصد دختر )  شهر جیرفت در دو گروه ۱۴۵نفری مداخله  و مقایسه انجام شد. افراد از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. مداخله آموزشی بر اساس سازه های خود-کارآمدی و موازنه تصمیم گیری از  الگوی فرانظریه ای  انجام گرفت. داده ها پیش و ۳ماه پس از آموزش، گرد آوری شد و  با استفاده از نرم افزار آماری Spss۱۶ و  آزمون های  ویلکاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان ۳۸۷/.±۱۳/۷۴و نسبت دختر و پسر با هم برابر بود. نتایج مداخله حاکی از افزایش معنی دار میانه نمره موازنه تصمیم گیری از ۳۱ به ۴۶ و خود-کارآمدی از ۲۷ به ۳۴ پس از مداخله بوده است. همچنین  میانه نمره گروه مقایسه  افزایش بسیار اندک و معنی دار داشته است (p<۰/۰۰۱)
نتیجه‌گیری: در این مطالعه  آموز ش بر ارتقاء خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری نسبت به مصرف صبحانه در دانش آموزان تأثیر مثبتی داشته است،  لذا مداخلات آموز شی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینه های مختلف بهداشتی قویاً توصیه می شود. 

واژه‌های کلیدی: الگوی فرانظریه ای، دانش آموزان، صبحانه
متن کامل [PDF 928 kb]   (4105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/3/22 | پذیرش: 1396/2/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purnarani R, Hassani L, Aghamolaei T, Mohseni S. The Effect of Educating Based on The Transtheoretical Model on Selfe-efficacy and Decision Balancing of Junior School Students in Breakfast Consumption. Iran J Health Educ Health Promot 2017; 5 (2) :102-112
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-572-fa.html

پورنارانی رضا، حسنی لاله، آقا ملایی تیمور، محسنی شکرالله. اثرآموزش مبتنی بر مدل الگوی فرانظریه ای بر خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری مصرف صبحانه در دانش آموزان دوره راهنمایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (2) :102-112

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-572-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645