[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 39-52 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط سن، جنسیت و شاخص تودۀ بدنی با تبحر مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان 7 تا 10 سال
امیر شمس ، روشنک وامقی
چکیده:   (605 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط سن، جنسیت و شاخص تودۀ بدنی با تبحر مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان ۷-۱۰ سال بود.
مواد و روش‌ها: تعداد ۶۰۰ کودک ۷-۱۰ سال از شهر تهران انتخاب شدند. شاخص تودۀ ‌بدنی از تقسیم وزن بر مجذور قد و مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان با استفاده از مقیاس ارزیابی درونی حرکات درشت دانشگاه ایالتی اوهایو (OSU-SIGMA) ارزیابی شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد متغیرهای سن و جنس ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های راه‌ رفتن و دویدن داشتند، اما شاخص تودۀ بدنی تأثیر معنی‌داری بر آنها نداشت (۰/۰۵> P). همچنین متغیرهای سن، جنسیت و شاخص تودۀ بدنی ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های بنیادی پریدن، سکسکه دویدن، لی‌لی رفتن و صعود از نردبان داشتند (۰/۰۵> P).  متغیرهای سن و شاخص تودۀ ‌بدنی ارتباط معنی‌داری با مهارت بالا رفتن از پله داشتند، اما  جنسیت ارتباط معنی‌داری با این مهارت نداشت. نتایج نشان داد متغیرهای سن و جنسیت ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های دریافت ‌کردن و پرتاب‌ کردن دارند؛ اما شاخص تودۀ بدنی ارتباط معنی‌داری با این مهارت‌ها نداشت. در نهایت نتایج نشان داد متغیرهای سن، جنس و شاخص تودۀ ‌بدنی ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های ضربه‌زدن با دست و ضربه‌زدن با پا داشتند و پسران در تمام مهارت‌های حرکتی بنیادی (به‌جز لی‌لی رفتن و سکسکه دویدن) عملکرد بهتری نسبت به دختران داشتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق، لزوم انجام فعالیت‌ها و بازی‌ها در دورۀ دبستان لازم به­نظر می‌رسد. اگر این برنامه‌ها با دقت اجرا شوند، می‌توانند منجر به افزایش تبحر کودکان در مهارت‌های حرکتی بنیادی شوند. درنتیجه افزایش فعالیت بدنی منجر به کاهش شیوع چاقی و اضافه­وزن در آنها می‌شود.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های حرکتی بنیادی، چاقی، کودکان
متن کامل [PDF 1074 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
فهرست منابع
1. Dietz H. Health consequences of obesity in youth: childhood predictors of adult disease. Pediatrics 1998; 101: 518-25. Full Text [PubMed]
2. World Health Organization. Obesity: Preventing and managing the global epidemic, Report of WHO Consultation on Obesity, Geneva, 3-5 June, 1997; 1998. Search Report.
3. Ogden L, Carroll D, Curin R, McDowel A, Tabak J, Flegal M. Prevalence of overweight and obesity in the United States, 1999-2004. Jou Amer Med Assoc, 2006; 295: 1549–1555. Full Text [DOI] [PubMed]
4. D’Hondt E, Deforche B, De Bourdeaudhuij I, Lenoir M. Relationship Between Motor Skill and Body Mass Index in 5- to 10-Year-Old Children. Adap Phys Act Quar, 2009; 26: 21-37. Full Text [DOI]
5. Daniels R. The consequences of childhood overweight and obesity. The Future of Children, 2006; 16: 47–67. Full Text [DOI] [PubMed]
6. Burke V. Obesity in childhood and cardiovascular risk. Jour Clin Exper Pharm Physi, 2006; 33: 831–837. Full Text [DOI] [PubMed]
7. Okely D, Booth L, Chey T. Relationships between body composition and fundamental movement skills among children and adolescents. Rese Quar Exer Spo. 2004; 75: 238-247. Full Text [DOI] [PubMed]
8. Siahkohian M, Mahmoodi H, Salehi M. Relationship between fundamental movement skills and body mass index in 7 to 8 year old children. Wor Appl Scie Jour. 2011; 15: 1354-1360.
9. Barsh S, Farooqi S, O'Rahilly S. Genetics of bodyweight regulation. Nature. 2000; 404: 644-651. [DOI] [PubMed]
10. Morrison M, Bugge A, El-Naaman B, Eisenmann C, Froberg K. Pfeiffer A, Andersen B. Inter-relationships among physical activity, body fat, and motor performance in 6- to 8-year-old Danish children. Pedia Exer Sci, 2012; 24: 199-209. Full Text [DOI] [PubMed]
11. Must A, Tybor J. Physical activity and sedentary behavior: a review of longitudinal studies of weight and adiposity in youth. Intl. J. Obs. (Lond). 2005; 29: 84–96. [DOI]
12. Cools W, De Martelaer K, Samaey Ch, Andries C. Movement skill assessment of typically developing preschool children: A review of seven movement skill assessment tools. Jour Spo Sci Med. 2008; 8: 154-168. [PubMed]
13. Cools W, De Martelaer K, Samaey C, Andries C. Fundamental movement skill performance of preschool children in relation to family context. Jour Spo Scie, 2011; 29: 649–660. [DOI]
14. Gallahue D, Ozmon J. Goodway J. Understanding motor development: infants, children, adolescents and adults. Mc Graw Hill Publisher. 7th edition. 2012.
15. Gabbard CP. Lifelong motor development. 6th edition. Pearson Publications. 2012. [PubMed]
16. Hardy L, King L, Farrell L, Macniven R, Howlett S. Fundamental movement skills among Australian preschool children. Jour Scie Med Spo. 2010; 13: 503-508. [DOI] [PubMed]
17. Akbari H, Abdoli B, Shafizadeh M, Khalaji H, Hajihosseini S, Ziaee V. The Effect of Traditional Games in Fundamental Motor Skill Development in 7-9 Year- Old Boys. Iran J Pediat. 2009; 19: 123-129.
18. Stodden F, Goodway D, Langendorfer J, Roberton A, Rudisill E, Garcia C. et al. A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. QUEST, 2008; 60: 290–306. [DOI]
19. Barnett M, Van Beurden E, Morgan J, Brooks O, Beard R. Does childhood motor skill proficiency predict adolescent fitness? Med Sci Spor Exer. 2008; 40: 2137–2144. [DOI] [PubMed]
20. Loovis M, Butterfield A, Bagaka's G. Development of catching by children in kindergarten to grade 8: a multi cohort longitudinal study. Percept Moto Ski. 2008; 107(1): 121-128. [DOI] [PubMed]
21. Butterfield SA, Loovis EM, Lee J. Kicking Development by Children in Grades K- 8: A Multicohort Longitudinal Study. Jour resea , Phys Edu, Recre, Dan. 2008; 3: 29-33.
22. Payne G, Isaacs L. Human motor development a lifespan approach. 9th edition, Mc Graw Hill Publication. 2016.
23. Isaacs L. Effects of ball size, ball color and preferred color on catching by young children. Percep Moto Skil. 1980; 51: 583-586. [DOI] [PubMed]
24. Loovis M, Butterfield A Influence of age, sex, balance, and sport participation on development of catching by children grades K-8. Percep Mot Skil. 1993; 77: 1267-73. [DOI] [PubMed]
25. Butterfield A, Loovis M. Influence of age, sex, balance, and sport participation on development of kicking by children in grades K-8. Percept Mot Skil. 1994; 79:691-697. [DOI] [PubMed]
26. Butterfield A, Loovis M. Influence of age, sex, balance, and sport participation on development of throwing by children in grades K-8. Percept Mot Skil. 1993; 76:459-64. [DOI] [PubMed]
27. Toole T, Kretzschamar C. Gender differences in motor performance in early childhood and later adulthood. Women spo phy act jour, 1993; 2: 41-71. [DOI]
28. Woodard J. Surburg R. Fundamental gross motor skill, performance by girls and boys with learning disabilities. percept mot skil. 1997; 876-887. [DOI] [PubMed]
29. Robertson M, Cullen W, Baranowski J. Factors related to adiposity among children aged 3 to 7 years. Jour Ameri Diete Asso. 1999; 99: 938-943. [DOI]
30. Butterfeld A, Lehnhard A, Coladarci T. Age, sex, and body mass index in performance of selected locomotor and fitness tasks by children in grades K-2. Percept Mot Skil. 2002; 94(1): 80-6. [DOI] [PubMed]
31. Vameghi, R. Shams, A Determining Validity, Reliability and objectivity of Ohio State University Scale of Intra Gross Motor Assessment (OSU-SIGMA) in 2.5-14 Aged Children of Tehran city. University of social welfare and rehabilitation sciences. 2013.
32. Shams A, Vameghi R. Effect of age and body mass index on performance quality of motor skills among children with 3-5 years-old. J Shahrekord Univ Med Sci. 2017; 19(5): 1-13.
33. Haywood K, Gatchell N. Life span motor development. 6th Ed. Human kinetic Publication. 2014.
34. Loovis M, Ersing F. Assessing and programming gross motor development for children. Bloomington, IN: College town Press. 1979.
35. Catenassi Z, Marques I, Bastos B, Basso L, Ricardo E, Gerage M. Relationship beween body mass index and gross motor skills in 4 to 6 year-old children. J of Rev Bras Med Esporte. 2007; 203-206. [DOI]
36. Biskanaki F, Panagiotou K, Papadopoulou K. Spiridou G, Gallos k. Gill J, Zachris M., Tassoulas Z, Fachantidou A. The effecy of sex and obesity on specific motor skills of Greek children aged 8 years old. Pak J Med Research. 2004; 121-126.
37. Harrison J, Gaffney S. Motor development and gender effects on stretch – shortening cycle performance. J scie med spo, 2001; 4(4): 406-415. Full Text [DOI]
38. Southall E, Okely D, Steele R. Actual and perceived physical competence in overweight and nonoverweight children. Pedia Exerci Scie, 2004; 16: 15–24. [DOI]
39. Vameghi R, Shams A, Shamsipour Dehkordi, P. The effect of age, sex and obesity on fundamental motor skills among 4 to 6 years-old children, Pak J Med Sci. 2013; 29: 586–589. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams A, Vameghi R. Relationship Between Age, Gender And Body Mass Index With Performance of Fundamental Motor Skills Among Children Aged 7-10 Years. Iran J Health Educ Health Promot. 2018; 6 (1) :39-52
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-631-fa.html

شمس امیر، وامقی روشنک. ارتباط سن، جنسیت و شاخص تودۀ بدنی با تبحر مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان 7 تا 10 سال. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (1) :39-52

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-631-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3664