[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 366-358 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه‌کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال 1396
نینا بشارتی ، فاطمه جعفری* ، فاطمه زارعی
چکیده:   (4328 مشاهده)
زمینه و هدف: استئوپروز نوعی بیماری است که با کاهش تودۀ استخوانی همراه است. حداکثر تودۀ استخوانی تا ۳۰ سالگی ساخته می‌شود. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلۀ آموزشی براساس نظریۀ خودکارآمدی بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه‌کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال ۱۳۹۶ انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ مداخله‌ای نیمه‌تجربی، بعد از ورود ۱۳۸ نفر از نوعروسان به روش نمونه‌گیری دردسترس، افراد انتخاب‌شده به‌طور تصادفی به سه گروه (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. بعد از تکمیل پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته در سه گروه، محتوای آموزشی در گروه مداخلۀ اول به‌صورت حضوری و در گروه مداخلۀ دوم از طریق تلگرام آموزش داده شد. دو ماه بعد، گروه‌های مداخله و کنترل ارزیابی شدند و داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۳ وارد و با استفاده از آزمون تحلیلی واریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: پس از مداخله، در گروه مداخلۀ حضوری میانگین نمرات خودکارآمدی تغذیه (۳/۸۲±۲۹/۱) و خودکارآمدی فعالیت فیزیکی (۱/۵۹± ۶/۳۵) و در گروه مداخله تلگرام میانگین نمرات خودکارآمدی تغذیه (۲/۷۶±۲۹/۲)، خودکارآمدی فعالیت فیزیکی (۱/۴۱± ۶/۷۱) بود که تفاوت آماری معنی‌داری با میانگین نمرات خودکارآمدی تغذیه (۵/۲۵± ۲۳/۵۹) و خودکارآمدی فعالیت فیزیکی (۲/۷۷±۵) در گروه کنترل داشت. این اختلاف میانگین در گروه تلگرام نسبت به گروه مداخلۀ آموزش حضوری بیشتر بود.
نتیجه‌گیری: آموزش‌های مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی به‌صورت حضوری و از طریق شبکه‌های اجتماعی (تلگرام) در افزایش خودکارآمدی رفتارهای پیشگیری‌کننده از استئوپروز مؤثرند. تأثیر استفاده از شبکۀ اجتماعی تلگرام بیش از آموزش حضوری است.

 
واژه‌های کلیدی: استئوپروز، خودکارآمدی، آموزش
متن کامل [PDF 2705 kb]   (2742 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1396/11/7 | پذیرش: 1397/6/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Besharti N, Jafari F, Zarei F. Comparison of the Effect of Verbal and Nonverbal Education Based on Self-Efficacy Theory on the Self-Efficacy of Osteoporosis Prevention Behavior in Brides Who Were Referred to Pre-Marriage Counselling Center in Zanjan in 2017.. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 6 (4) :358-366
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-918-fa.html

بشارتی نینا، جعفری فاطمه، زارعی فاطمه. مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر خودکارآمدی رفتار پیشگیرانه از استئوپروز در نوعروسان مراجعه‌کننده به مرکز آموزش حین ازدواج شهرستان زنجان در سال 1396. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (4) :358-366

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-918-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645