[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 113-102 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر استرس شغلی کارمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران
الهه علمدار ، سکینه رخشنده رو ، محتشم غفاری* ، لیلی مازار
چکیده:   (684 مشاهده)
زمینه و هدف: استرس از مشکلات عمده زندگی بوده و شغل یکی از مهمترین عوامل ایجادکننده آن می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر استرس شغلی کارمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در میان ۱۲۲ کارمند دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران که به شکل کاملاً تصادفی به دو گروه مداخله (۵۹ نفر) و کنترل (۶۳ نفر) تخصیص یافتند، در سال ۱۴۰۱ انجام شد. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه‌های استرس شغلی و آگاهی، نگرش و عملکرد در خصوص استرس بود که قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. برنامه آموزشی طی یک ماه با استفاده از شبکه اجتماعی مجازی و با روش‌های فیلم آموزشی، فایل صوتی، تصاویر و پیامک برای گروه مداخله اجرا شد. داده‌ها با کمک نرم افزار SPSS-16 و آزمون های آماری کای دو، تی مستقل، تی زوجی، آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: میانگین امتیاز آگاهی، نگرش و عملکرد بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت اما دو ماه بعد از مداخله ی آموزشی با تعدیل اثر نمرات پیش آزمون میانگین امتیازات مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه مداخله افزایش معنی داری پیدا کرد (۰/۰۰۱>P). میانگین نمره استرس شغلی در گروه مداخله از ۱۱۸/۲۶ به ۱۱۷/۲۰ کاهش یافت که نسبت به گروه کنترل این کاهش معنادار بود (۰/۰۰۱>P).

نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی بر افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد در خصوص استرس و مدیریت استرس شغلی، طراحی و اجرای مداخلات آموزشی با بهره‌گیری از فناوری نوین و فضاهای مجازی برای بهبود سلامت روان در محیط‌های کار توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: استرس شغلی، شبکه اجتماعی مجازی، کارمندان، مداخله آموزشی
متن کامل [PDF 346 kb]   (371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1402/6/10 | پذیرش: 1402/11/27
فهرست منابع
1. Aghayosefi A, Alipour A, Rahimi M, Abaspour P. Investigation of the efficacy of acceptance and commitment therapy (ACT) on psychological indices (Stress, quality of life, and coping strategies) among the patients with type II diabetes. J. Isfahan Med. Sch. 2018;35(461):1859-66.
2. Kermott CA, Johnson RE, Sood R, Jenkins SM, Sood A. Is higher resilience predictive of lower stress and better mental health among corporate executives? PloS one. 2019;14(6):e0218092. [DOI:10.1371/journal.pone.0218092] [PMID] []
3. Del Giudice M, Buck CL, Chaby LE, Gormally BM, Taff CC, Thawley CJ, Vitousek MN, Wada H. What is stress? A systems perspective. Integr. Comp. Biol. 2018;58(6):1019-32. [DOI:10.1093/icb/icy114] [PMID]
4. Tetrick LE, Winslow CJ. Workplace stress management interventions and health promotion. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav. 2015;2(1):583-603. [DOI:10.1146/annurev-orgpsych-032414-111341]
5. Khanezarrin M, Safaeian A, Tavakolifard N. The effect of work shift on blood pressure and body mass index in employed people in Isfahan City, Iran. J. Isfahan Med. Sch. 2018; 35(457):1720-1724.
6. Samadirad B, Nazari J, Hasirchi N. Studying occupational stress causing factors in staff of different units of forensic medicine center in Iran Northwest Provinces. Saf Health Work. 2020;10(3):190-199.
7. Jafari N, Bakhshi E, Moradi A, Asadi H, Naderi MR. Assessment of demographic and job related stressors on depression, stress and anxiety in employees of Islam Abad Gharb Health Centers. j. health. 2018;9(4):403-13. [DOI:10.29252/j.health.9.4.403]
8. Saleh LA, Niroumand S, Dehghani Z, Saleh TA, Mousavi SM, Zakeri H. Relationship between workplace violence and work stress in the emergency department. J Inj Violence Res. 2020;12(2):183-190. [DOI:10.5249/jivr.v12i2.1526]
9. Birhanu M, Gebrekidan B, Tesefa G, Tareke M. Workload determines workplace stress among health professionals working in Felege-Hiwot referral Hospital, Bahir Dar, Northwest Ethiopia. J Environ Public Health. 2018;2018. [DOI:10.1155/2018/6286010] [PMID] []
10. Maulik PK. Workplace stress: A neglected aspect of mental health wellbeing. Indian J Med Res. 2017;146(4):441-444.
11. Moradi S, Soleimani T. Study relationship between time management skills with job stress reduction and indifference in employee of medical university. J Health. 2019;9(5): 565-575. [DOI:10.29252/j.health.9.5.565]
12. Yozgat U, Yurtkoru S, Bilginoğlu E. Job stress and job performance among employees in public sector in Istanbul: examining the moderating role of emotional intelligence. Procedia Soc. Behav. Sci. 2013;75(3):518-24. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.04.056]
13. Esmaeilkhani F. The relationship between job stress, fear of negative evaluation and responsibility with job performance in hospital nurses in Behbahan city. Nursing and Midwifery Journal. 2020;18(2):95-106.
14. Carpenter JK, Andrews LA, Witcraft SM, Powers MB, Smits JA, Hofmann SG. Cognitive behavioral therapy for anxiety and related disorders: A meta‐analysis of randomized placebo‐controlled trials. Depression and anxiety. 2018;35(6):502-14. [DOI:10.1002/da.22728] [PMID] []
15. Putzer GJ, Park Y. The effects of innovation factors on smartphone adoption among nurses in community hospitals. Perspect Health Inf Manag. 2010;7(Winter):1b.
16. Hasanabadi S, Mosavi F. Virtual social network, opportunities and threats. International Multidisciplinary Journal of Pure Life (IMJPL). 2019;6(18):209-238.
17. Tripathi M, Singh S, Ghimire S. Effect of social media on human health. Virology & Immunology Journal. 2018;2(2):1-3. [DOI:10.23880/VIJ-16000144]
18. Daryazadeh S. Necessity of E-learning application and its effectiveness in self-patients' care. Razi Journal of Medical Sciences (RJMS). 2016;23(149):9-17.
19. Asimeh M, Selselegar A, Sharifzadeh M. The Role of In-service Virtual Training Courses in Job Empowerment of Employees of Fars province Agri-Jihad Organization. Agric. Educ. Ext. 2019;12(3):25-34.
20. Cousins R, Mackay CJ, Clarke SD, Kelly C, Kelly PJ, McCaig RH. 'Management standards' work-related stress in the UK: Practical development. Work & Stress. 2004;18(2):113-36. [DOI:10.1080/02678370410001734322]
21. Azad Marzabadi E, Gholami Fesharaki M. Reliability, and validity assessment for the HSE job stress questionnaire. J. Behav. Sci. 2011;4(4):291-7.
22. Sharifirad G, Ghaffari M, Zanjani. The effectiveness of educational intervention based on PRECEDE model on the level of stress among the elderly at elderly clubs. J. Educ. Health Promot. 2013;2(3):11-16. [DOI:10.4103/2277-9531.106641] [PMID] []
23. Abbasi R, Ahmadian L, Farrahi S. The use of online social networks and their role in sharing health information among pregnant women of Kerman. Payavard Salamat. 2019;13(4): 251-259.
24. Rahimi S, Fatahi M. The relationship between the use of social networks and the health literacy of Ilam Public Library Users in 2018. Journal of Payavard Salamat. 2019;13(3):201-210.
25. Estebsari F. Effects of interventional educational program in physical activity. Payavard Salamat. 2009;2(4):56-63.
26. Hashemiparast MS, Sadeghi R, Ghaneapur M. Comparing e-learning and lecture-based education in control of nosocomial infections. Payavard Salamat. 2016;10(3):230-238.
27. Hamidi M, Sartipi Yarahmadi R. The application of information technology in job empowerment of employees working in library of Islamic Azad University, Fifth Region. Journal of Knowledge Studies. 2009;2(5):59-73.
28. Feng JY, Chang YT, Chang HY, Erdley WS, Lin CH, Chang YJ. Systematic review of effectiveness of situated e‐learning on medical and nursing education. Worldviews Evid. Based Nurs. 2013;10(3):174-83. [DOI:10.1111/wvn.12005] [PMID]
29. Bampoori S, Ghaljeh M, Navidian A. The effect of time management training on stress and Burnout of nurses in educational hospitals of Zahedan University of Medical Sciences 2018. Sadra Medical Journal (SMSJ). 2019;7(4):401-412.
30. Zaeri S, Neysi A. The effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on job stress and psychological well-being. Journal of Health Education and Health Promotion (JEHP). 2019;6(4):349-357. [DOI:10.30699/acadpub.ijhehp.6.4.349]
31. Behzadi S, Ghasemi A, Samani NK, Fereidouni Z, Rostami K, Alizadeh Z. Effect of stress management on job stress of intensive care unit nurses in hospitals affiliated to the University of Medical Sciences. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2021;40(8):824-7.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1400.109



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alamdar E, Rakhshanderou S, Ghaffari M, Mazar L. The Effect of Educational Intervention Based on Virtual Social Network on Occupational Stress among Employees of Tehran University of Medical Sciences. Iran J Health Educ Health Promot 2024; 12 (1) :102-113
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2384-fa.html

علمدار الهه، رخشنده رو سکینه، غفاری محتشم، مازار لیلی. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر استرس شغلی کارمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1403; 12 (1) :102-113

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-2384-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660