زمینه و هدف: یکی از مقولههای مهم در مباحث روانشناسی و روانپزشکی سلامت روان است که عوامل متعددی بر آن تأثیرگذار است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر سلامت روان دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بوشهر مبتنی بر نظریه شناخت اجتماعی است.
مواد و روشها: این مطالعه، پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی بوده که در آن 500 نفر دانشآموز دختر دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای موردبررسی قرار گرفتند. دادهها توسط پرسشنامههای استاندارد خودکارآمدی اجتماعی، اضطراب پیشرفت تحصیلی، حمایت اجتماعی چندبعدی، انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی (SF-36) جمعآوری گردید. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 20 با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: دانشآموزان موردبررسی از سطح سلامت روان متوسطی (11± 99/50) برخوردار بودند و سلامت روان آنان با حمایت اجتماعی، انگیزش تحصیلی و اضطراب تسهیلکننده ارتباط داشت. اضطراب تسهیلکننده، حمایت خانواده و حمایت دوستان 2/13% تغییرات سلامت روان را پیشگویی میکردند.
نتیجهگیری: ایجاد محیط حمایتکننده در خانه و مدرسه توسط والدین، دوستان و آموزش نحوه برخورد با اضطراب بهویژه اضطراب تسهیلکننده جهت ارتقاء سلامت روان دانشآموزان دختر ضروری است.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
Shakib Z, tahmasebi R, Noroozi A. Determinant Factors of Mental Health Based on Social Cognitive Theory Among High School Girl Students of Bushehr. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (2) :131-142 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-151-fa.html
شکیب زهره، طهماسبی رحیم، نوروزی آزیتا. عوامل مؤثر بر سلامت روان دختران دبیرستانی شهر بوشهر بر اساس نظریه شناخت اجتماعی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (2) :131-142