زمینه و هدف: سل یکی از شایعترین بیماریهای عفونی است که سالانه منجر به بیش از 2 میلیون مرگ در جهان میگردد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت چابهار در سال 1392 انجام گرفت.
مواد و روشها: چارچوب این مطالعه نیمهتجربی را مدل اعتقاد بهداشتی بهوسیله پرسشنامه محققساخته تشکیل میدهد. تعداد 80 نفر از مسلولین ریوی اسمیر مثبت با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. جلسات آموزشی جهت گروه آزمون بهصورت چهره به چهره و پرسش و پاسخ در طی 2 ماه و در 2 جلسه انجام گرفت و مداخلهای روی گروه کنترل صورت نگرفت. مواد کمکآموزشی شامل؛ کتابچه آموزشی و پمفلت بود. از دو گروه، یک ماه بعد از مداخله پسآزمون گرفته شد. دادهها در نرمافزار SPSS19 و آزمونهای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بعد از مداخله، نمره شدت درکشده، منافع درکشده، موانع درکشده، راهنما برای عمل، خودکارآمدی، آگاهی و رفتارهای خودمراقبتی بهطور معناداری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت. و آزمون تی وابسته این تغییرات را معنادار نشان داد ولی در مورد گروه کنترل این تغییرات معنادار نبود.
نتیجهگیری: آموزش بهداشت از طریق مدل اعتقاد بهداشتی، رفتارهای خودمراقبتی بیماران سل ریوی اسمیر مثبت را ارتقاء میدهد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
jadgal K M, zareban I, Alizadeh-Siuki H, Izadirad H. The Impact of Educational Intervention Based on Health Belief Model on Promoting Self-Care Behaviors in Patients with Smear-Positive Pulmonary TB. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (2) :143-152 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-147-fa.html
جدگال خیر محمد، ضاربان ایرج، علیزاده سیوکی هادی، ایزدی راد حسین. میزان تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به سل ریوی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (2) :143-152