[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 115-105 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت دانش‌‌آموزان مدارس راهنمایی
الهام احمدی زاده فینی ، عبداحسین مدنی ، علی علیزاده ، امین قنبرنژاد ، تیمور آقاملایی*
چکیده:   (11014 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از راه‌های دستیابی به جامعه سالم، آموزش نوجوانان در زمینه رفتارهای سالم است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش به شیوه همسانان بر رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت در دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر بستک انجام شد.
مواد و روش‌ها: جمعیت موردمطالعه دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر بستک بودند. مطالعه به‌صورت نیمه‌تجربی انجام شد. 201 دانش‌آموز در گروه مداخله و 157 دانش‌آموز در گروه شاهد قرار گرفت. داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد مقیاس ارتقای سلامت جوانان جمع‌آوری شد. این پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت را در شش حیطه شامل تغذیه، حمایت اجتماعی، مسئولیت فردی سلامتی، ارزش‌گذاری سلامتی، ورزش و کنترل استرس ارزیابی می‌کند. مداخله آموزشیار طریق همسانان انجام گرفت. داده‌ها قبل و دو ماه بعد از مداخله جمع‌آوری شد و با استفاده از SPSS19 و آزمون‌های تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت در گروه مداخله در مقایسه با قبل از آموزش در تمامی حیطه‌ها به جز حیطه ارزش‌گذاری سلامتی افزایش معناداری (در سطح 05/0) یافته بود (001/0p<)؛ اما در گروه شاهد در تمامی حیطه‌ها کاهش معناداری (05/0>p) در میانگین این رفتارها مشاهده شد. پس از مداخله آموزشی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش‌آموزان در هر شش حیطه شامل تغذیه، حمایت اجتماعی، مسئولیت‌پذیری فردی سلامتی، ارزش‌گذاری سلامتی، ورزش و کنترل استرس در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد اختلاف آماری معناداری داشت (001/0 p<).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد آموزش به شیوه همسانان می‌تواند در تغییر رفتار نوجوانان به سمت رفتارهای سالم مؤثر باشد.
نوع مقاله
: مطالعه پژوهشی
واژه‌های کلیدی: آموزش همسانان، رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، دانش آموزان
متن کامل [PDF 557 kb]   |   متن کامل (HTML)   (5396 دریافت)    

دریافت: 1393/9/3 | پذیرش: 1394/5/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadizade fini E, Madani A, Alizade A, Ghanbarnejad A, Aghamolaei T. Effect of Peer Education on Health Promoting Behaviors of Junior High School Students. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (2) :105-115
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-215-fa.html

احمدی زاده فینی الهام، مدنی عبداحسین، علیزاده علی، قنبرنژاد امین، آقاملایی تیمور. تأثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت دانش‌‌آموزان مدارس راهنمایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (2) :105-115

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-215-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4642