[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 48-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان مادران باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی
نسرین موسوی نژاد ، فرخنده امین شکروی* ، شهره شاه محمدی
چکیده:   (13249 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی در طی بارداری و پس از زایمان سلامت روحی روانی مادر و سلامت فیزیکی نوزاد را به خطر می‌اندازد و آموزش مهارت‌های شناختی روشی مؤثر در کاهش میزان اضطراب و افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان است. به همین منظور، جهت بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان بر روی مادران باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خرم‌آباد این مطالعه انجام شد.
مواد و روش‌ها: این یک مطالعه نیمه‌تجربی بود که بر روی 120 زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی، که به‌صورت غیرتصادفی، در دسترس و داوطلب انتخاب شده بودند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه بِک قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی جمع‌آوری گردید. گروه آزمون با استفاده از روش سخنرانی در خصوص مهارت‌های شناختی مؤثر بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس ‌از زایمان آموزش دیدند. تحلیل آماری با به‌کارگیری SPSS16 و با استفاده از آزمون‌های کای‌اسکوئر، رگرسیون خطی و تی‌ انجام شد.
یافته‌ها: میانگین سنی آزمودنی‌ها 76/5 ±29/27 و دامنه حداقل 18 و حداکثر 39 سال بود. پس از آموزش در گروه آزمون میانگین نمره افسردگی از 45/7± 13/38 به 12/5± 95/29 رسید که آزمون تی زوجی میزان کاهش را معنا‌دار نشان داد (001/0=p).
نتیجه‌گیری: آموزش‌های مهارت‌های شناختی در کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان تأثیر معناداری داشته است. پیشنهاد می‌شود این برنامه آموزشی بعد از تأیید در چند پژوهش دیگر در برنامه‌ مراقبت‌های دوران بارداری و پس زایمان ادغام گردد.
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی
واژه‌های کلیدی: افسردگی دوران بارداری، افسردگی پس از زایمان، مهارت‌های شناختی، آزمون افسردگی بِک، خرم‌آباد.
متن کامل [PDF 269 kb]   |   متن کامل (HTML)   (5258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/9/16 | پذیرش: 1394/3/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavinejad N, Amin shokravi F, Shahmohammadi S. Impact of Cognitive Skills Training on Reducing Depression Among Clients During Pregnancy & Postpartum Referring to Health Centers . Iran J Health Educ Health Promot 2015; 3 (1) :39-48
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-231-fa.html

موسوی نژاد نسرین، امین شکروی فرخنده، شاه محمدی شهره. تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان مادران باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1394; 3 (1) :39-48

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-231-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645